maandag, september 27, 2010

Bij een foto (2)


In 1960 kwam de Zandkreekdam gereed, de eerste dam van de Deltawerken. Mijn oom Arie, een broer van mijn moeder, was daar als waterstaatkundig ingenieur bij betrokken. Koningin Juliana kwam persoonlijk het lint doorknippen dat de dam in gebruik stelde. Ik weet niet wat ik me in dit geval bij in gebruik stellen moet voorstellen. Bij die gelegenheid gaf zij mijn oom een hand, wat op de foto is vastgelegd. Het was overigens niet de eerste keer dat zij dat deed, ook bij de opening van de waterkering bij Krimpen aan de Lek schudden oom en vorstin handen. Beide keren was mijn grootvader, als trotse vader van de ingenieur, aanwezig. Ik vermoed zelfs dat hij de maker van de foto is, maar zeker weet ik dat niet. Wel weet ik dat hij nooit een hand heeft gekregen van Juliana. Over het Huis van Oranje wordt in de familie verschillend gedacht. Een meerderheid is niet echt aanhanger, het koningshuis wordt bij ons min of meer gedoogd. Mijn grootvader was, evenals ik nu, wat je in 17e eeuwse termen 'staatsgezind' zou kunnen noemen. Jongens van Jan de Witt.

Geen opmerkingen: