dinsdag, november 23, 2010

C. Buddingh' (1918 - 1985)


Op 24 november 1985 overleed C. Buddingh'. Geheel onverwacht, na wat een routine-operatie leek aan een spastische darm. Over wat er precies is gebeurd in het Dordtse Gemeenteziekenhuis in de Bankastraat, tegenover Buddingh's woning, tasten we nog altijd in het duister. Een onverwachte complicatie, een medische blunder, domme pech? Wie zal het zeggen? Het is Buddingh'-week in Dordrecht. De stad herdenkt haar ereburger en schrijver van Ode aan Dordrecht, opgenomen in Buddingh' Gebundeld, zijn verzamelde gedichten, die deze week zijn verschenen. Het wachten is op zijn biografie. Misschien komen we dan ook meer te weten over die fatale nacht, vijfentwintig jaar geleden.



Kees Buddingh'


Buddingh' dat was eerst een schemerige

werkkamer half vol lege whiskyflessen


een pijproker met een wat vormloze hoed

die van boodschappenlijstjes poëzie maakte


een man met een onvergetelijk stemgeluid

die sprak over elastiekjes, potjes, dekseltjes


die eight days a week schreef

een ode aan zijn vrouw


die ik pas echt begreep

toen de mijne overleed.


Buddingh', schaakteamgenoot, literaire mentor,

groot aanhanger van DFC


waar ik hem jaren later opvolgde

als dichter van de club.


Buddingh' dat waren avonden in de Bankastraat

waar we vertalingen bespraken


waar het ging over de Yorkshire Dales

het Lake District en Tullamore's Dew.


De Bankastraat, daar aan de overkant,

die volledig onverwachte nacht


ik herinner mij de toespraken

de leegte later als ik bij Stientje kwam,


maar het meest nog die grafsteen

waarop het Cees dat Kees zozeer verfoeide.



©Kees Klok



1 opmerking:

Anoniem zei

Simon Vinkenoog heeft mij eens verteld dat C. Buddingh' stierf nadat hij 's nachts wakker werd in het ziekenhuis, een paniekaanval kreeg en alle slangen en wat dies meer zij van zich afsloeg.