woensdag, februari 16, 2011

Bij een foto


In 1968 kocht ik mijn eerste schrijfmachine en aangezien ik maar vijfenzestig gulden tot mijn beschikking had, kon het niet anders dan een oudje zijn. Het oudje op de foto, een Royal, naar later bleek uit de jaren '30, met van die mooie glasplaatjes links en rechts, die zicht geven op het mechaniek. Bij de schrijfmachine- en kantoormeubelhandel waar ik hem op de kop tikte waren ze blij om van dat loodzware ding af te zijn en er nog wat voor te krijgen ook. Zo blij dat ze hem zelfs even thuis kwamen aanreiken. Ik heb hem gebruikt tot ik halverwege de jaren '80 overging op een elektrische machine (en niet zo heel veel later op de tekstverwerker en uiteindelijk de computer). Linten waren in het begin nog wel, maar na een poosje niet meer te krijgen. Dat was geen probleem, er waren linten van hetzelfde formaat, maar van een ander merk, die ik overzette op de originele spoelen. Het gaf wat beïnkte vingers, dat was alles.


De foto is gemaakt in de korte tijd dat in op de Dordtse Waag woonde (eind 1978 begin 1980). Het is een uitsnede van een grotere foto, die ik niet kan terugvinden, gemaakt tijdens een redactievergadering van het tijdschrift Herman. Achter mij een hoek van de grote tekening van Jacques Perk door Jaap Schlee. Oorspronkelijk gebruikt als decor bij optredens van de Mathildekring, een groep Dordtse dichters die op theatrale wijze poëzie bracht en waaraan ondermeer Han van Gorkom, Jacques Noorman en Heinz Schneeweiss meewerkten. De tekening berust nu bij het Dordtse Stadsarchief.


Mijn haardracht is intussen enigszins gewijzigd, maar de Royal heb ik nog steeds. Wie weet ga ik er ooit nog eens de Geheime Dagboeken van prins Hendrik mee schrijven. Als iemand mij aan papier uit de jaren '30 kan helpen, houd ik mij aanbevolen.

Geen opmerkingen: