woensdag, oktober 17, 2012

Tegenwicht


Waarom wordt mooie, Keltische harpmuziek bijna altijd gespeeld door mooie meisjes? Is dat toeval of worden alleen stukken door elfachtige schoonheden op Youtube gezet? Of word je misschien vanzelf mooier als je die muziek speelt? Zoals sommige bazen van lieverlee op hun hond gaan lijken? Ik vraag mij dat soort dingen weleens af als ik aan mijn bureau zit, aan de zuidoostelijke rafelrand van Europa, waar de late avondzon nog even naar binnen valt, voor het in snel tempo donker wordt. Die rafelrand, met zijn overweldigend natuurschoon, veelal gastvrije bevolking en aangenaam klimaat, begint sombere contouren te krijgen. De ruim voorradige zonneschijn kan de sfeer van doem en ondergang niet helemaal verhullen. De voortdurende demonstraties, vaak door kleine groepjes, de Stalinistische KKE van heksje Papariga voorop, en de vele stakingen, maken de situatie er niet beter op. Zeker niet nu de neo-nazi's van de Gouden Dageraad overal hun tentakels proberen uit te slaan, zonder dat hen ogenschijnlijk iets in de weg wordt gelegd.

Premier Samaras, leider van de partij die mede verantwoordelijk is voor het ontstaan van de Griekse crisis, vergeleek de ontwikkelingen onlangs met die in de Weimar Republiek. Ik ben het zelden eens met deze havik, die zich ooit, als minister van buitenlandse zaken onder Mitsotakis, ontpopte als een onverzoenlijke nationalist. Met Weimar heeft hij echter een punt. Na de Eerste Wereldoorlog waren het vooral de wraakzuchtige Fransen die doordreven dat Duitsland diep werd vernederd, economisch werd leeggeplunderd en een oorlogsschatting kreeg opgelegd, waarvan iedereen die geen Fransman was begreep dat deze nooit kon worden opgebracht. Uiteindelijk werd, nadat het Franse leger in 1923 zelfs het Ruhrgebied bezette en er een onvoorstelbare inflatie uitbrak, een gunstiger regeling getroffen. De Duitse economie begon zich te herstellen, tot onverantwoordelijke en kortzichtige zakkenvullers in de bandeloze Amerikaanse bankwereld de crisis van 1929 in gang zetten. Het werd een wereldcrisis. Economische ineenstorting en ressentiment voedden in Duitsland de groei van extremistische partijen, die van de communisten en de nazi's. Door toedoen van een zichzelf overschattende conservatief, Von Papen, trokken de nazi's aan het langste eind. In 1933 kwam Hitler, voor de kinderen van Goebbels 'oom Adolf,' aan de macht. Pappend en nathoudend Europa liet het gebeuren, tot 'oom Adolf' in 1939 in Polen een stap te ver ging.

De geschiedenis herhaalt zich nooit op dezelfde wijze, maar situaties kunnen wel op elkaar lijken. In de vigerende crisis treffen we allerlei bekende elementen: het onverantwoordelijke, onvoldoende aan banden gelegde, internationale bankwezen, een Griekse overheid waarbij vergeleken die van de Weimar Republiek een gespierde kerel was. Verder een pappend en nathoudend Europa en zichzelf overschattende politici, altijd een maatje te klein. De economie krimpt pijlsnel en er is ressentiment, veel ressentiment, over de desastreuze eisen van EU, ECB en IMF aan Griekenland. Al vanaf het eerste begin was duidelijk dat het land daaraan nooit zou kunnen voldoen. Daarbij komt dat ik nog steeds verhalen van vrienden hoor over hun ervaringen met corrupte artsen en ambtenaren. De pakkans is nog steeds klein, al probeert de overheid meer op te treden. Erg efficiënt lijkt dat vooralsnog niet te gaan.

Onderweg naar Loxias, een uurtje te voet heuvelafwaarts, kom ik veel kapotte verkeerslichten tegen. Een kleinigheid misschien, maar tekenend. Ook in mijn stamcafé gaan de zaken niet best, maar toch hoop ik op mooie muziek van Hadzidakis, of van geniaal componist en politiek warhoofd Theodorakis. Het liefst zou ik er af en toe ook Keltisch harpspel horen, voor het tegenwicht.

©Kees Klok



Geen opmerkingen: