zondag, november 25, 2012

ASPOÚS *


Ik kijk over de baai waar vanuit volgens de overlevering Achilles is vertrokken naar de strijd om Troje. Ik lees over een andere strijd, die om Berlijn in 1945. De aanstormende Russen bombardeerden de vijand, maar ook veelvuldig zichzelf. Ik denk aan soldaat Pereverzev, die op de dag van de overwinning aan zijn verwondingen overleed. Stalin zal er niet van wakker hebben gelegen. Stalin, de pokdalige gluiperd van wie ik drie handdrukken verwijderd ben. De Russische propaganda maakte van Berlijn het grootste wapenfeit uit de geschiedenis van het Rode Leger, zoals Homerus de strijd om Troje opblies tot mythische proporties.

Niet bekend is of soldaat Pereverzev gewond raakte door eigen of vijandelijk vuur. We weten evenmin of hij zijn opmars, zoals veel collega's, luister bijzette door het ongediscrimineerd verkrachten van Duitse vrouwen en meisjes. Van Achilles weten we precies hoe hij aan zijn einde kwam. Voor wie het gelooft.

De zon werpt avondschaduwen over de tuinen. Het is windstil geworden. Het zou bijna sereen zijn als er niet telkens een motor of brommer kwam langs razen met een defecte knalpijp. Ik ben in een land waar nog een communistische partij is die in Stalin gelooft, maar de baai ruist, zoals in de tijd van Achilles.


©Kees Klok

* Nominatie A.L. Snijders Publieksprijs 2012.





Geen opmerkingen: