zondag, december 30, 2012

Lachen


In mijn laptop zit een foto van een paar jaar geleden, toen ik nog lesgaf op het Stedelijk Dalton. Hij is genomen op een galafeest, na het eindexamen van Vwo-6. Ik sta grijnzend in het midden met een glas wijn en word geflankeerd door twee lachende meisjes in mooie avondjurken. Ik word vaak gefotografeerd met een glas in de hand. Het ene meisje is inmiddels advocaat, het andere heeft zich tijdens haar studie opgehangen. Het is nog steeds een raadsel waarom. Als ik die foto zie, moet ik steeds weer denken aan haar begrafenis en aan hoe haar dood mij aangreep.

Toen Stella ziek werd en na drie maanden overleed, was er een groep meiden uit Vwo-6 die mij regelmatig een hart onder de riem stak. Zij leefden erg mee, ook dat meisje. Ik ben hen daar nog steeds dankbaar voor. Dan wil je weten wat zo'n kind er toe heeft bewogen haar hoofd in een strop te steken en er een einde aan te maken. Toen Die Leiden des jungen Werthers verscheen, in 1774, ging er een golf van zelfdodingen door Europa. Dat meisje was intelligent en belezen, maar of zij de junge Werther kende, weet ik niet.

Het heeft weken aaneen geregend, maar vandaag is een droge dag voorspeld. Nu en dan glimpt een bleke zon over Queen's Gate Gardens. Het zicht op de bladerloze bomen herinnert aan de dood. De laatste keer dat ik in dit hotel verbleef was voor de begrafenis van mijn Londense neef. Na de plechtigheid, waarop ik namens de Nederlandse familie sprak, vierden wij, zoals de Engelsen doen, zijn leven in de bar van dit hotel. De eigenaar is een van zijn oudste vrienden. De viering liep dranktechnisch nogal uit de hand. Zo hielden wij de dood op afstand. Een schijnoverwinning. Vandaag is het vijf jaar geleden dat Stella overleed. Vandaag houd ik de dood buiten de deur door een flinke 'Boxing Day walk,' een voetbalwedstrijd (Fulham-Southampton) en een etentje na afloop, waarbij ik Morris weer spreek. Morris is de negentigjarige schoonvader van mijn Londense neef. Hij loopt nog met ferme tred en zit boordevol anekdotes uit zijn oorlogsjaren bij de Royal Navy. Als hij lacht, lacht hij als een twintigjarige. Twintig was dat meisje toen ze stierf. Op die foto lacht ze even aanstekelijk.

©Kees Klok


Geen opmerkingen: