zondag, maart 03, 2013

Hedendaags Byzantium


Zo'n sombere, bewolkte dag als vandaag komt gelukkig niet vaak voor. Als ik er aanleg voor had, zou ik neerslachtig worden. Thessaloniki is doorgaans een levendige, prettige stad, maar niet onder een ondoordringbaar wolkendek. Ik neem de bus naar het centrum. Achter mij praat een meisje in haar mobiel. Ze is bezig haar verkering uit te maken. Soms heb je de indruk in een rijdend call centre te zitten, maar zo hoor je weleens wat. Koud is het niet. Toch draagt de man aan de andere kant van het gangpad een ijsmuts. Daaronder twee intens moedeloos starende ogen. Het is een dikke, doorrookte man. Een type dat je nog weleens ziet achter het stuur van een Audi of een BMW, maar dan een heel oude.

Ik moet steeds denken aan oud-burgmeester Papayorgopoulos, die pas tot levenslang is veroordeeld wegens verduistering van een paar flinke zakken geld. Geld dat tot op heden nog niet bij hem is gevonden, al kan dat nog komen. Gisteravond op het eten bij een nicht was hij het onderwerp van buitensporige verontwaardiging. Alsof het instorten van de Griekse economie ineens geheel het werk was van de oud-burgemeester. Het was een gesprek dat overkookte van de elementaire wraakzucht. Ik heb niet veel gezegd. Ik spreek te zacht voor een Griekse discussie. Ik zit er bovendien een beetje mee. De schoonzus van Papayorgopoulos, lerares Frans, was een collega en een goede vriendin van Stella. Ik ken de familie enigszins en heb de oud-burgemeester weleens ontmoet. Even geleden, dat wel, want na de dood van Stella verliep van lieverlee het contact. Ik kan mij niet voorstellen dat die keurige, aardige man een crimineel is, al weet ik ook wel dat de grootste oplichters rondlopen in maatpakken.

De rechter heeft gesproken. Als ik kijk wat er zoal is voorgevallen in de afgelopen jaren vrees ik dat de Griekse politiek nog heel wat Byzantijnse trekken heeft, dus vol intriges zit. Ik ben er niet zeker van hoe het met de onafhankelijkheid van de rechtspraak is gesteld. Op papier zal het allemaal wel in orde zijn, maar hoe is de praktijk? Een integere, onafhankelijke rechtspraak in een land met een dramatisch falend politiek systeem, dat kan. Niets is onmogelijk. Ik weet het niet. Het zou kunnen dat Papayorgopoulos gelijk heeft als hij zegt dat hij het slachtoffer is van een politiek proces, maar ook als dat niet het geval blijkt, lijkt Byzantium in Griekenland meer aanwezig dan mij lief is. Dat schept een akelig gevoel van onbehagen.

©Kees Klok


Geen opmerkingen: