woensdag, maart 06, 2013

Onverbeterlijke optimist


Op mijn homepage heb ik ooit een aantal citaten van schrijvers gezet. Stella voegde er een aantal aan toe van Grieken die ze had vertaald. Ik zou de collectie eens moeten bijwerken, maar het is net als met het opruimen van de vliering, het komt er maar niet van. Nu en dan noteer ik nog weleens een uitspraak uit een boek of tijdschrift. Meestal uit een dagboek. Die vormen de rijkste bron van citaten. Ze staan in een schriftje te wachten op hun plaats op het internet. Als de zon een flinke magnetische storm op ons loslaat gaat het hele internet misschien wel in één keer naar de bliksem. Dan keren we terug naar de pen, het papier en de postbode. Gelukkig heb ik dan dat schriftje nog. Tenzij er brand uitbreekt of het bezuinigingsgeloof van degenen die wij knarsetandend toestaan ons te regeren, leidt tot verwaarlozing van de dijken. Dan loopt het land onder. Mijn goede vriend G., die op de Hondsrug woont, ontspringt de dans. Zijn erf verandert in een strand, waarop hij ligstoelen zet voor ramptoeristen. Baden in zee in Drenthe, het enige stuk Nederland zo'n beetje dat samen met de Veluwe, Limburg en een hapje Brabant boven water uitsteekt. Voor de optimistische futurist is er ook nog de mogelijkheid van een flinke meteoriet. Een paar knallen en weg is de Randstad. In plaats van het laatste oordeel het laatste vuurwerk.

'We hebben een mooie toekomst achter ons,' schreef iemand mij, 'en ik ben blij geen kinderen te hebben.' Ik weet dat zo net nog niet. Als je oud en der dagen zat bent en je hebt je huis en je laatste spaarcenten opgegeten, wie moet dan je kont afvegen als je de wijkzuster niet meer kunt betalen? 'In dit land word je verzorgd van de wieg tot het graf.' Ik hoor het mijn moeder nog zeggen, ergens in de jaren '60 van de vorige eeuw, toen de resultaten van de wederopbouw een glanzende toekomst beloofden. Ondertussen werd de generatie geboren van misleide sekteleden die achter de hogepriesters van de hedgefunds en het neo-liberalisme aanloopt. Ik ben een onverbeterlijke optimist. Ik kijk naar al die opgewekte studentes in Loxias met hun inspirerend korte rokjes en denk: in Griekenland is het écht crisis, maar die jongelui laten zich niet kennen. De jeugd is per definitie onbezorgd en opa Klok, in zijn hart ook nog maar drieëntwintig, neemt daar graag een voorbeeld aan.

'Men kan beter aan de heidenen overgeleverd zijn dan aan de gelovigen.' Een citaat van C. Buddingh' op mijn homepage. Buddingh' schreef wel meer verstandige dingen in zijn dagboeken, al wil W.F. Hermans ons anders doen geloven. Hij groeide op in de crisis van de jaren '30, toen ook mijn moeder jong was, een meisje uit Loxias. Zo'n crisis mocht nooit meer gebeuren, werd na de Tweede Wereldoorlog beslist. Geschiedenis is allang geen verplicht vak meer en de mensheid heeft een kort geheugen. Ik heb geen kinderen. Ik vraag mij af welk meisje later, uit liefdadigheid, mijn kont afveegt.

©Kees Klok



Geen opmerkingen: