zondag, maart 31, 2013

Rolde

Lupius en ik zouden samen een theaterstuk schrijven. Geen blijspel, geen tragedie, maar iets tussen toneel en cabaret in. Wij noemden het cabaretesk theater. Om ideeën op te doen besloten we tussen kerst en nieuwjaar naar het Drentse Rolde te gaan. Een min of meer toevallige keuze. Er was een hotel, dat we vooraf bespraken, en er was een hunebed dat we wel wilden zien. Het was met de bus niet ver van Assen. Eigenlijk hadden we naar Grolloo gewild. Wij bewonderden Cuby and the Blizzards, maar wat moest je je voor houding geven als je daar toevallig Harry Muskee tegenkwam?

Het was 1975, kort na de treinkaping bij Wijster. Wij arriveerden zonder problemen in Rolde. Het hotel had geen andere gasten. Het was er pijnlijk keurig. In het restaurant annex bar bediende een onberispelijke, hoewel wat zijige ober. Na het avondeten bleef de bar leeg. Wij gingen op avontuur en vonden het dorpscafé. Daar troffen we twee slecht verstaanbare alcoholisten. De volgende dag bezochten wij het hunebed, aten weer als enige ons diner en besloten dat Rolde niet de plek was om inspiratie op te doen. Wij zouden naar het nabije Groningen reizen.

In Groningen namen wij onze intrek in hotel De Doelen op de Grote Markt. We lazen veel en brachten uren door in een café dat 1672 heette en waar we schaakten. Soms gingen we naar een café in de Heerenstraat, omdat daar een Engels meisje bediende in een strak shirtje en zonder bh. Haar naam en dat van het café ben ik vergeten. 's Avonds dronken we in etablissementen als De Blauwe Engel of café Wolthoorn & Co. Op een middag zochten we een nichtje op dat in Groningen studeerde. Ze woonde in de Muurstraat, waar toen volop aan prostitutie werd gedaan. We vroegen iemand de weg. 'Daar woont een nichtje,' voegde ik er volkomen onnodig aan toe. Je zag dat de man zich afvroeg of ik niets originelers had kunnen bedenken. We vonden de Muurstraat. Het nichtje woonde op een zolderetage van waaruit je enkele hoeren achter hun raam kon zien. Wij vonden hen oud en onaantrekkelijk. Het nichtje vertelde dat ze bij haar studie fysiotherapie weleens naakt op medestudenten moest oefenen.

We sloten ons verblijf af in een bioscoop waar L' histoire d' O draaide. In de trein naar Dordrecht begonnen we eindelijk aan ons cabaretesk theater. In de weken daarna werkten we er in de avonduren aan verder. Snel tevreden waren we niet, wij bleven maar schrappen en sleutelen. Misschien wel te veel, wie zal het zeggen, een kopie heb ik niet meer. Toen het uiteindelijk af was stuurden we het naar het Ro-theater. We hebben nooit een reactie ontvangen. Na twee jaar wilden wij het zelf gaan opvoeren, maar de tekst behoefde nog enige verbetering. Wij reisden dit keer rechtstreeks naar Groningen, maar er is uiteindelijk niets van gekomen.