maandag, juli 15, 2013

Na-swingen


De regenton is leeg. Al het zorgvuldig gespaarde water is op. Ik heb voor het eerst dit jaar de sproeier aangezet om niet alle uren werk van de afgelopen weken te zien verdorren. Ook het onkruid profiteert mee, ik weet het, zoals frauderende klootzakken in de samenleving meeprofiteren van allerlei regelingen die niet voor hen zijn bedoeld. Dat is de natuur. Soms mooi, maar altijd met ellende. Het is fraai zomerweer, maar vanavond moet de muggenolie tevoorschijn worden gehaald. Het is heerlijk om een fietstochtje te maken, maar je dreigt om de haverklap van de sokken te worden gereden door dolgedraaide wielrenners. Het is ideaal om op een terrasje te zitten, maar ook die mannen met zo'n minuscuul pikkie, dat ze willen compenseren, dreunen weer oorverdovend op hun motoren rond. Zo is er altijd wel wat, maar mij hoor je niet klagen. Ik zit namelijk nog na te genieten van het Big Rivers festival, waarvoor het dit jaar ook geweldig weer was. Vrijdag moest ik verstek laten gaan om een drie maanden oude pup, een Friese wetterhoun, in Roosendaal de kans te geven zijn tanden in mijn broekspijpen te zetten, maar dat heb ik op zaterdag en zondag ruimschoots ingehaald.

Er was aan weinig te merken dat zich donkere wolken boven het festival samenpakken omdat het gemeentebestuur in al zijn wijsheid heeft besloten in de komende jaren de subsidie aan een van de succesvolste Dordtse festivals te verminderen. Daar zal de horeca blij mee zijn. Als het festival zou verdwijnen derven ze daar, als we de krant mogen geloven, wat ik liever niet doe, zo'n slordige drie miljoen. Doe er de helft af, dan is het nog een bedrag dat de moeite waard is. Tijdens Big Rivers zindert het stadscentrum van muziek en aanklevende activiteiten. Het was te veel om alles te gaan zien, bij sommige podia ben ik ook snel vertrokken omdat het geserveerde gerecht niet naar mijn smaak was, maar bij andere heb ik genoten. Bijvoorbeeld van het optreden van Savoy Room bij het stadhuis, dat ik heb gefilmd. Ik heb wel het een en ander overgeslagen, want met zulk weer lokte ook het terras. Dat van Visser, waar je kon genieten van de optredens op het Scheffersplein en dat van Merz, aan de voet van het 'Doldermanpodium.' Of die hoogwerker die daar zo hinderlijk in beeld stond nu wel of niet bij de organisatie hoorde, is mij niet duidelijk geworden, maar in de loop van de zaterdag- en zondagavond werden wel meer dingen onduidelijk. Ik heb de afterparty op zaterdag daarom wijselijk laten lopen, om de zondag niet te hoeven missen.

Ik draai de kraan dicht en koppel de tuinslang af. Een merel hipt enthousiast onder de druppelende perenboom. De aarde geurt als na een buitje tegen het stof. De regenton blijft voorlopig leeg, de plannen om op Big Rivers te bezuinigen zijn nog niet van tafel, vrees ik, en er zullen op het stadskantoor ook wel weer wat brieven van notoire centrumzeikerds zijn over het lawaai, maar ik laat mijn humeur er niet door bederven. De zon schijnt en vanavond hebben we Palm Parkies in het Wantijpark. Hoppa, lekker na-swingen.

©Kees Klok





Geen opmerkingen: