zondag, augustus 18, 2013

Kutvogels


Het is de laatste dagen druk in de tuin. Kraaien, eksters en merels vliegen ruziënd af en aan. Dat komt door de perenboom. Vorig jaar zat er geen peer aan, dit jaar hangt hij vol en nu het fruit begin te rijpen laten de vogels zich niet meer afschrikken door de cd'tjes die we er in hebben gehangen. De kraaien hadden als eerste door dat die reflecties van het zonlicht niets voorstelden. We hebben al twee plukronden gedaan, maar er hangt nog genoeg in om te smullen. Wij zijn nogal vogelvriendelijk, vooral in de winter, maar we hebben ons verheugd in een fatsoenlijke perenoogst. Dan zie je liever geen vliegende rovers in je boom. Er liggen genoeg peren op de grond om het hele vogelbestand in de buurt langdurig te voeden, maar nee, daar moeten de eigenwijze beesten niets van hebben, ze willen wat er nog aan de takken hangt.

Ik kom niet veel op de kermis. De meeste attracties interesseren me geen lor, ik vind het er altijd een niet te harden herrie, er lopen te veel idioten rond en het geld vliegt uit je zak. Wel was het de enkele keren dat ik op een kermis kwam altijd prijs. Bij de schiettent. Door een of andere onbekende oorzaak heb ik, vreedzaam als ik toch ben, een goede hand van schieten. Na even inschieten, om de spreekwoordelijke afwijking van de buks te ontdekken, ging de ene prijs na de andere mee naar huis. In mijn middelbare schooltijd ging ik in de zomer regelmatig logeren bij een oom en tante op een boerderij in Strijensas. Daar vormden vogels, die vrijmoedig door de schuren vlogen, een nog grotere plaag dan die in mijn tuin. Mijn oom had een luchtbuks en maakte graag gebruik van mijn kwaliteiten als scherpschutter. De mussen vielen voortduren van het dak of uit de hanenbalken. Niet dat het veel hielp, er kwamen altijd weer andere, maar je had in ieder geval het idee dat je iets deed om het leed te keren.

Later leerde ik Kees Buddingh' kennen. Buddingh' sloeg zelfs geen muggen dood. Die werkte hij door het open raam de kamer uit. De katten waren de baas in huize Buddingh'. Als een kat op Kees zijn stoel zat, ging hij ergens anders zitten. Ik had het hart niet hem te vertellen dat ik als puber met plezier de mussen uit de nok schoot. Ik zou het mij nu ook niet meer in mijn hoofd halen, ik ben in de loop van de jaren diervriendelijk geworden, al sla ik muggen nog wel dood. Of dat de invloed van Buddingh' is weet ik niet, misschien is het wel gewoon een zaak van volwassen, wijzer en beschaafder worden. De meeste peren zijn geplukt, we kunnen wekenlang stoofpeertjes eten. Tot vervelends toe. Misschien moeten we die kutvogels daarom toch maar van de rest laten genieten, als een voorschotje op de winter.

©Kees Klok


Geen opmerkingen: