woensdag, september 18, 2013

Zelfbedrog



In het voetspoor van mijn oud-hoogleraar Maarten van Rossem ben ik voor een paar dagen naar Texel getogen. De mooie herinneringen aan het familieweekeinde van enkele jaren geleden, in de buurt van Den Burg, in gedachten. Toen fietsten wij zo'n beetje het hele eiland rond, steeds weer schuilend voor de volgende regenbui. Het weer is vandaag weinig anders, al geloof ik niet dat ik dit keer ga fietsen. Het zal wel bij wandelen blijven, onder moeders paraplu, voor zover de wind het toelaat.

Het kan op Texel hard waaien. Verfrissend waaien. De wind stormt aan vanuit zee, indrukwekkende Haagse Schoolluchten over het eiland jagend. Nergens zijn hier hoogspanningsmasten te bespeuren, evenmin als die foeilelijke, eigentijdse windmolens. Weissenbruch, Roelofs, Mauve en Bilders zouden hier nog een onbedorven landschap kunnen schilderen. De vraag is hoe lang nog.

Ik houd van teruggaan in de tijd, al is dat in essentie zelfbedrog. Als ik rondzwerf door de tuinen van Plas Newydd, het romantische toevluchtsoord van Sarah Ponsonby en lady Eleanor Butler in de vallei van Llangollen in Wales, ben ik evenmin terug in de achttiende eeuw dan wanneer ik een Haagse Schoollucht bewonder en mezelf in de negentiende waan. Toch werkt dat zelfbedrog louterend, evenals de zeewind: schone lucht, denk je, terwijl je wel beter weet.

Vandaag ben ik met vrienden het eiland rondgereden. Comfortabel in een auto, maar toen we in Oudeschild een prachtige klipper de haven zagen binnenlopen, had ik even het gevoel of we met de postkoets reisden. Daarop begon het kort, maar nogal fel te regenen.

©Kees Klok



Geen opmerkingen: