vrijdag, oktober 11, 2013

Watervlo




Je hebt weleens dat urenlang een bepaald liedje door je hoofd speelt. Je kunt er maar niet vanaf komen. Waarom juist die keer dat liedje is soms verklaarbaar (iemand floot het, het kwam toevallig op de radio), maar soms ook helemaal niet. Dan is het zomaar bij je naar binnen gevallen. Ik heb dat ook met woorden. Soms zweeft zomaar een woord mijn kop in dat zich urenlang opdringt. Vandaag is dat het woord watervlo.

Wat heb ik met watervlo? Je alleen al de vraag stellen is licht absurd. Watervlooien, die hadden we vroeger op de sloot achter de tuin, waar ik met vriendjes stekelbaarsjes ving. Die bakten we vervolgens op het kinderfornuis dat we voor zulke gevallen afpakten van mijn zusje. Het stonk. Of het smaakte weet ik niet, na het bakken werden de verschrompelde resten snel weggegooid. Watervlooien kon je vangen met een netje. Sommige mensen deden dat voor hun aquarium. Wij hadden geen aquarium, anders had ik daar beslist stekelbaarsjes ingedaan.

Watervlo? Is dat niet het 'krinkelend, wrinkelend, waterding' van Guido Gezelle? Ook wel draaikever of schrijverke genaamd. Inderdaad, Het Schrijverke is de titel van misschien wel Gezelles bekendste natuurgedicht. We moesten dat op de Mulo uit ons hoofd leren, samen met De cactus van Jan van Nijlen. Dat was het literatuuronderwijs dat we genoten in de jaren die volgens sommige medeburgers de gouden tijd van een geweldig en gedegen onderwijs was: twee Nederlandse, twee Duitse, twee Franse en twee Engelse gedichten uit het hoofd. Dreunde je die op je mondeling examen netjes, foutloos en zonder een al te kazig accent op, dan kon je rekenen op een voldoende. Dankzij 'Maître Corbeau, sur un arbre perché, tenait en son bec un fromage.' of iets van die strekking, het is lang geleden, verdiende ik een voldoende op mijn mondeling, zonder verder ook maar een beetje fatsoenlijk Frans te spreken.

Ik dacht niet aan Gezelle en diens aardige museum in Brugge toen de watervlo in mij schoot. Ik dacht helemaal niet aan poëzie en evenmin aan de lange, vrijwel geheel zelf betaalde weg van de Mulo naar de Universiteit Utrecht. Ik zag geen sloot met stekelbaarzen voor mij en kleine, wrede jongetjes met een echt werkend speelgoedfornuis. Er zijn mensen die van zo'n raadsel een religieuze psychose krijgen. Ik leg mij er gewoon bij neer. Niet alles hoeft verklaarbaar te zijn.

©Kees Klok


Geen opmerkingen: