dinsdag, januari 14, 2014

Fatalist





Soms schiet het door je heen, in de bus, in de trein of in de kroeg: heb ik de achterdeur wel op slot gedaan, na het koken de platen uitgezet, de computer uitgeschakeld? Dingen die je automatisch doet, zonder er bij na te denken, maar vanaf dat ogenblik zit je niet meer rustig aan je borrel. Vanavond zijn het de kookplaten. Natuurlijk staan die uit, maar toch, als ze nou niet?

Af en toe leidt dat getob tot dwangmatig gedrag. Halverwege de straat terug naar huis om nog eens aan de achterdeur te voelen, die uiteraard stevig op slot zit. Het koffiezetapparaat staat ook gewoon uit. Naarmate ik verder van huis ben, blijft wel het getob, maar neemt de drang om terug te gaan af. Na een tijdje ebt het piekeren weg en neemt de fatalist het over. Er gebeurt wat moet gebeuren, ik wind mij er niet meer over op.

Het is nog rustig in het café. Een paar stelletjes, jongelui, studenten. De muziek staat gelukkig zacht, zodat je de prettige klank van een paar meisjesstemmen hoort. Sofia, die dienst heeft, rommelt wat in het keukentje. Dan trekt ze haar jas aan. 'Even snel naar de super, om de hoek' en weg is ze. Ik kan het niet laten, sta op en kijk over de bar naar het gasstel. Alle pitten staan uit.

©Kees Klok


Geen opmerkingen: