zaterdag, januari 25, 2014

Officier van piket





Het is tegen acht uur als ik naar de Alphabank loop. De zon is net op, maar verschuilt zich achter de wolken. De alkyonische dagen, een zonnige, windstille periode in midwinter, lopen ten einde. Er zijn al veel kinderen op weg naar school. Ze dragen een fleurige rugzak of slepen decadent een rolkoffertje achter zich aan. Soms is er een ouder bij, meestal een grootouder. De bank is nog maar net open. Toch staat er al iemand voor mij bij het loket met een ingewikkeld probleem, dat twintig minuten vergt om te worden opgelost. Daarna neem ik geld op van mijn bankboekje, bij de vriendelijke mevrouw die Eleftheria heet. Ze kent mij bij naam, ik hoef mij nooit te legitimeren. Eleftheria loopt een beetje kreupel vanwege een te kort been en is dol op tulpen. Elk najaar neem ik een zak tulpenbollen voor haar mee van Texel.

Ik kan de meeste bankzaken via internet doen en gebruik maken van een geldautomaat, maar het is veel prettiger om met mijn boekje naar Eleftheria te gaan. Bovendien vertrouw ik het internet niet en je moet maar afwachten of die geldautomaat je pasje niet inslikt. Na Eleftheria moet ik naar Evangelia, aan een bureau naast de balie, om een automatische betaling te regelen. Evangelia is jong en vrolijk. Aan de muur achter haar hangt het portret van een streng kijkende, negentiende eeuwer. De oprichter van de bank. Er kan geen glimlach vanaf, net als bij het mannelijk personeel, waar de ernst van afdruipt. Mannen in pak die dwangmatig streng en voornaam doen. Vooral de directeur, aan een bureau tegenover de ingang. Hij is één loodzwaar brok autoriteit. Hij heeft het gemaakt in het leven. Er wordt hem koffie gebracht en als iets zijn goedkeuring wegdraagt zet hij handtekeningen en stempels. In Nederlandse bankkantoren wordt de directeur onzichtbaar weggestopt, hier kraait hij publiekelijk koning.

Eenvoudig een machtiging in de bus doen kan niet. Ik geef Evangelia de rekening van mijn internetleverancier, waarna ze langdurig met haar computer goochelt. Mijn ID moet er nu wel aan te pas komen en worden gekopieerd. Hoeveel fotokopieën de bank inmiddels heeft, weet ik niet, maar het zijn er veel. Privacy is een illusie. Er staan verschillende andere klanten om mij heen, die ook iets willen regelen met Evangelia. Terwijl ze nog volop met mijn machtiging bezig is, roepen ze iets, vragen iets, zwaaien met papieren. Evangelia geeft soms antwoord, hoort soms niets en voert ondertussen ook nog een telefoongesprek. Ik moet een handtekening zetten en krijg een paar papieren aangereikt, waarmee de zaak is afgedaan. Ik hoop dat mijn internet niet blijkt afgesloten wegens wanbetaling als ik over een paar maanden terugkom. Ik loop naar de uitgang. De directeur zit als een officier van piket achter zijn bureau. Ik spring nog net niet in de houding.

©Kees Klok


Geen opmerkingen: