donderdag, februari 27, 2014

Een avondje buis



   Stella (1946-2007) in het Schrijfhuis in Griekenland, juli 2007

Televisie is niet mijn medium. Ik ben meer van de radio, maar vanavond heb ik naar de buis gekeken. Ik begon met het journaal. Daarna zag ik Tussen kunst en kitsch. Een meneer die zich van niets bewust was bleek een oosters beeld van twintigduizend euro te bezitten. Vervolgens loste inspector Barnaby een drievoudige moord op. Waarna Pauw & Witteman. Doorgaans vind ik dat een leuterprogramma waarbij ik moeilijk wakker blijf. Ik luister graag naar Met het oog op morgen, maar nu bleef ik kijken. Ingeborg Beugel was te gast. Zij maakte een documentaire over vrouwen in de overgang, maar ik ken haar vooral als journaliste die onvermoeibaar strijdt tegen het malle beeld dat sommige media schetsen van het veelgeplaagde Griekenland. In die zin zijn we bondgenoten. Ik kreeg er Youp van 't Hek bij cadeau. Smalend luisterde hij naar het verhaal van Ingeborg. Ik zou er misschien ingevlogen zijn en geërgerd hebben gereageerd. Ik ga maandag naar haar documentaire kijken.

Tijdens het gesprek met Van 't Hek werd een fragment uit een wedstrijd Ajax-Feyenoord getoond. Feyenoordsupporters die een spreekkoor aanhieven: 'kanker Van Gaal, kanker Van Gaal' enz. enz. Dat was kort na het overlijden van mevrouw Van Gaal aan kanker. Ik was dat ellendige incident vergeten. Youp had er een column over geschreven en werd daarna door Feyenoordsupporters bedreigd. 'Dat soort uitschot krijgen we volgend jaar ook in ons stadion,' ging het door mij heen en ineens wist ik niet meer of ik wel zo graag wil dat FC Dordrecht promoveert. Ik ken Van Gaal niet, vond het een beetje een rare snuiter in de tijd dat hij in een of ander dom reclamespotje optrad, maar ik heb ook mijn vrouw, mijn grote liefde, verloren aan kanker. Ik begrijp hoe Van Gaal zich op dat ogenblik moet hebben gevoeld. 

Na Pauw & Witteman schakel ik even over naar de BBC. Daar legt een mevrouw uit dat het heel erg is als een of andere gevlekte kikkersoort uitsterft. 'Voorzitter Mao liet alle spreeuwen in China uitroeien, omdat ze de oogst beschadigden. Het resultaat was een enorme insectenplaag,' geeft ze als toelichting. Ik vind dat de mevrouw volkomen gelijk heeft, maar het is te laat voor zwaarmoedige debatten.

Ik loop naar boven om te kijken of er e-mail is en zet nog even de radio aan. Daar wordt Klaas ten Holt geïnterviewd. Hij heeft een boek geschreven, De complete weduwnaar, over de periode waarin zijn vrouw Bibian kanker kreeg en uiteindelijk stierf. Weduwnaar na een huwelijk van zeventien jaar. Drie jonge kinderen. Mensen die veel samen deden. Optreden met hun band, liederen schrijven, Spaans leren, gelukkig zijn. Ik denk aan Stella en de dingen die wij samen deden. Ik denk ook aan de worsteling die ik had om Reisgriep te schrijven, waarin haar ziekte en overlijden aan de orde komen. Ik zou Stella willen vragen of er een samenhang tussen de dingen is, of dat alles op toeval berust.

©Kees Klok

Foto: auteur


Geen opmerkingen: