vrijdag, maart 07, 2014

Klok weegt, Klok wikt, Klok beschikt




Over twee weken hebben we gemeenteraadsverkiezingen. De campagne is in volle gang. Onlangs verscheen de volledige brigade van Beter Voor Dordt in het stadion van FC Dordrecht, om de wedstrijd luister bij te zetten. Misschien hebben ze ook wel, evenals de fans, luid 'Republiek Dordrecht' gescandeerd, maar dat weet ik niet, want ik bevond mij op een andere tribune, op de Dyke Side, waar wij doorgaans de doelpunten in de goal van de tegenpartij kijken, alleen toen even niet. Het werd 1-1 nadat FC Dordrecht 17 goede kansen op de nipper had gemist en nadat de scheidsrechter een doelpunt van Korte terecht had afgekeurd, maar dat zeggen wij natuurlijk niet. Dan roepen wij 'voetbalbond maffia!' Of dat waar is kan iemand misschien eens bij de heer Blatter navragen, of bij de sultan van Quatar, maar dit terzijde. Ik moet zeggen dat ik ook op andere tijden weleens raadsleden of een wethouder bij een wedstrijd zie, wat enige hoop geeft dat het nieuwe stadion er ook daadwerkelijk komt. Als FC Dordrecht promoveert moeten de cellenblokken voor de Feyenoord en Ajax aanhang uiteraard piekfijn in orde zijn.

Ik ga stemmen, zeker. Ik heb bij mijn weten nog nooit een verkiezing overgeslagen. Ook geen raadsverkiezing. Die is belangrijker dan men denkt, al herbergt de Dordtse gemeenteraad naast verstandige en nadenkende leden ook een aantal zotten en domoren. Dat brengt de democratie nu eenmaal met zich mee. De gladste prater krijgt vaak het tij mee, maar kwebbelaanleg is nog geen garantie dat je een goede schipper bent. De beroerdste redenaar, nog kaal ook en scheel, met een te fors embonpoint en gekleed als in de vorige eeuw, kan de beste ideeën hebben, maar krijgt vaak de handen niet op elkaar. Wie de inhoud van zijn darmen goed kent en die keer op keer recht vanuit de onderbuik aan het volk presenteert geniet niet zelden veel populariteit. Wij kiezers maken er maar een potje van. Wij burgers ook, omdat wij in grote getale te beroerd zijn tijd, geld en energie in het lidmaatschap van een politieke partij te steken, zodat er vaak droesem naar boven drijft in plaats van koffie. Ik ook, ik geef het toe. Ik heb het ooit weleens bij enkele partijen geprobeerd, maar ik ben eigenlijk alleen maar geschikt voor mijn eigen partij, de Partij Klok Vooruit.

Ik ben hard aan het nadenken wie dit keer mijn stem krijgt. Er staan nogal wat bekenden op de verschillende lijsten, vrienden en vriendinnen zelfs. De locoburgemeester en ik hebben jarenlang bij elkaar in de klas gezeten. Er staan oud-leerlingen op en een dame waarmee ik in een ver verleden het bed heb gedeeld. Geen van die mensen behoort tot de categorie zotten en domoren. Ik zeg het maar even, want ik houd niet van ruzie in de tent. Ook een reden om mij niet actief met politiek te bemoeien. Ik heb overal een mening over, maar ik ben geen liefhebber van het debat, behalve als het met de pen wordt gevoerd. Dat elkaar vliegen afvangen en de slimste proberen te zijn ligt me niet zo. Ik lees mijn ogen vierkant op websites en in de plaatselijke pers. Klok weegt, Klok wikt en Klok beschikt. Op 19 maart, niet eerder. Soms denk ik: 'Woonde ik maar in Zwijndrecht, dan wist ik het wel.' Daar heb je het Perengenootschap. De naam doet je in eerste instantie de wenkbrauwen fronsen, maar je moet weten dat lijsttrekker Wim van Pelt zich inzet voor behoud van het Perenlaantje (weliswaar in Hendrik-Ido-Ambacht, maar zo mooi dat het van gemeentegrensoverstijgendbelang is). Een sympathieke partij, maar ja, ik zit aan de andere kant van de Oude Maas. Je kunt wel wethouder worden in een andere gemeente. Jammer Wim, maar dan kom ik helemaal niet meer toe aan gedichten schrijven.

©Kees Klok

Foto: auteur (zelfheid)


Geen opmerkingen: