zaterdag, mei 24, 2014

Lelijke eend




Om het half uur komt een stoomtrein langs mijn huis. Dat is het aardige als je bij een spoorbaan woont. Ik woon in de buurt van twee spoorlijnen. Op tweehonderdvijftig meter van mijn huis is de scherpste en gevaarlijkste spoorwegbocht van Nederland. Iedere nacht komen daar giftreinen voorbij. Ook de trein die vorig jaar in Belgiƫ een ramp veroorzaakte is dwars door Dordrecht gereden en heeft daar die bocht genomen. Iemand heeft eens op een kaart de gevolgen getekend als die trein niet in Belgiƫ was ontploft, maar in Dordrecht de bocht zou hebben gemist. Daarna heeft de brandweer naar verluidt wat struweel langs het spoor verwijderd en enkele brandkranen geplaatst. Het is verboden terrein, ik kan het niet controleren.

De stoomtrein hoort bij het evenement Dordt in Stoom. Iedere twee jaar stoomt de stad. Al jaren. Het begint altijd op vrijdagavond met een vlootschouw op de Oude Maas. Die heb ik dit jaar gemist. Ik was in Haarlem, waar de Bevriende Schrijfster trouwde. Een zonnig bruiloftsfeest, mooie muziek, mooie mensen.

Ik heb in Haarlem overnacht. In een hotel in de schaduw van de St. Bavo. Vanmorgen vroeg reisde ik terug naar Dordrecht. Toen ik aankwam stond de stoomtrein aan het perron. Een feest van negentiende-eeuwse techniek. Hij verhoudt zich uiterlijk tot de intercity als een mercedes tot een lelijke eend. De lelijke eend, razend populair in de tijd dat ik de Bevriende Schrijfster leerde kennen, maar nu vrijwel uitgestorven.

Je kunt een 'stoomrondje' Dordt maken. Eerst in de trein, dan op een boot en vervolgens terug naar het station in een bus uit de jaren vijftig. Ik vind dat het Dordtse taxiwezen tijdens het stoomfestival de lelijke eend van stal moet halen.

©Kees Klok

Foto: auteur



Geen opmerkingen: