zaterdag, oktober 04, 2014

Condoom




Er moesten een nieuwe oven en een gasstel in de keuken worden ingebouwd. Van de oven was de deurhandel afgebroken. Die kon niet worden vervangen. De oven bleek te oud. 'Te oud?' dacht ik. 'We hebben toch een nieuwe keuken genomen?' Dat was twintig jaar geleden, maar omdat ik al vierendertig jaar in hetzelfde huis woon, denk ik nog steeds dat het een nieuwe keuken is.

Nadat alles was geïnstalleerd besloot ik mezelf een klassieke citruspers cadeau te doen. Ik pers iedere ochtend twee sinaasappels uit voor bij het ontbijt. Het is een mooi, verchroomd exemplaar, maar hij werkt wat stroef. Ik ben geen geduldig mens en ik laat mij niet door een apparaat de wil voorschrijven. Ik zette te veel kracht, schoot uit en knalde met de wijsvinger van mijn rechterhand op de vlijmscherpe rand van de broodtrommel. Daar was het beschermende rubberlaagje vanaf. Ik had het nog niet teruggeschoven.

Van onder de pleister bleef het bloed stromen. Een snelverbandje hielp ook al niet. Uiteindelijk heeft de dokter het gehecht, waardoor ik niet meer bloed, maar wel onthand ben. Ik ben rechtshandig, kan die wijsvinger moeilijk missen en bovendien mag het niet nat worden heeft de assistente gezegd. Ik ga met een condoom om mijn vinger onder de douche en sinaasappels persen doe ik even niet meer.

©Kees Klok


Foto: auteur


Geen opmerkingen: