donderdag, oktober 02, 2014

Toren




Ik zit met vrienden te eten. In een toren, een koker gemaakt van glas en staal. Wij zitten op de achttiende verdieping en kijken uit over het oneindig laagland. We zien een snelweg en het stadion van Ajax. Voor het stadion is het een rommeltje van huizen en bedrijfsgebouwen. We zien ook een meer. Ik weet niet welk meer en dat met een negen voor aardrijkskunde. Ooit.

Vanaf onze tafel kijken we op een gevangeniscomplex. Een jeugdgevangenis, zegt iemand. Als het donker wordt gaan achter zeer smalle ramen de lichten aan. Daar zit een jong boefje, denk ik, en daar en daar. Je kunt niet iedere crimineel zomaar zijn gang laten gaan, maar ik geloof niet echt in de heilzame werking van gevangenisstraf. Misschien moeten we terug naar het schandblok met de rotte tomaten en eieren.

Het landschap verandert in een lichtspel. Ik ben een laag-bij-de-gronds mens. Op grote hoogte dineren, op een achttiende verdieping van glas en staal, is een aanslag op mijn zenuwgestel. Ik moet mijn hoogtevrees onderdrukken. Ik verwacht vannacht angstdromen van staan op een richel met aan mijn voeten een peilloze diepte. De vrienden die ons hebben uitgenodigd pakken groots uit. Het ene gerecht na het andere, terwijl de wijn almaar blijft vloeien. De alcohol dempt de angst. Dankbaar blijf ik drinken.

©Kees Klok

Foto: auteur



Geen opmerkingen: