dinsdag, november 04, 2014

Groener gras




Omdat ik de verkoudheid, opgelopen in een van de overvolle stadsbussen, er uit moet zweten, ben ik lopend naar Prinkipos gekomen. Een klein uur in mijn tempo. Ik zit op het terras en drink een tsipouro. Farmako (medicijn) volgens mijn schoonvader. Hij kon het weten. Hij trotseerde er de harde winters in de bergen mee. Tegenover mij het geboortehuis van Mustafa Kemal, de vader der Turken. Als het kon had ik weleens een raki met hem willen drinken en hem horen vertellen over het Thessaloniki van zijn jeugd. Voordat de stad werd ingelijfd bij Griekenland. Voor de verwoestende brand van 1917. De tijd dat de joden, met hun prachtige Ladinoliederen, de grootste bevolkingsgroep vormden en de stad het Jeruzalem van Europa werd genoemd.

Prinkipos presenteert zich tegenwoordig als Turks café. Tenminste, er staat een uitnodigend bord voor de deur met een aanbeveling in het Turks. Sinds het aantreden van burgemeester Boutaris bezoeken steeds meer Turkse toeristen het geboortehuis van Atatürk. Het is een museum. Iemand van het aanpalende Turkse consulaat verzorgt rondleidingen, maar omdat mijn Turks ontoereikend is, ben ik nog niet binnen geweest. Ik kijk naar twee studentes in de gloed van de terrasverwarming. Meisjes die bewegen zoals je van meisjes verwacht, zonder dat ik precies kan benoemen hoe dat dan is. Ik word er een beetje vrolijk van, maar ik wil hen niet te nadrukkelijk observeren. Dat past niet bij mijn zekere, licht gevorderde leeftijd en we zijn hier niet in Pattaya of op Phuket.

Ik bedenk dat mijn verblijf ten einde loopt. Dat ik eerstdaags tien kilometer boven de aarde hang en maar moet afwachten hoe ik weer beneden kom. Ik wil nog wel wat blijven, omdat ik het beter naar mijn zin heb dan de vorige keer. Ditmaal geen grauwe kantoren met incompetente, ongeduldige ambtenaren en geen hectisch jagen achter formulieren aan. Wel het warme gezelschap in Loxias en meisjes die bewegen zoals je van meisjes verwacht. Toch voel ik de lokroep van mijn eiland, van de vrienden bij Visser, van mijn overwoekerde tuin, waar het gras groener is dan hier. Ben ik daar, dan is het precies andersom. Keer op keer.

©Kees Klok

Foto: auteur



Geen opmerkingen: