donderdag, januari 29, 2015

Gedichtendag


Stille tocht

Op een bewolkte zondagmiddag
herfst, de platanen
al vrijwel uit blad
loop ik door de uitgestorven stad.

Mijn stille tocht voert langs
de eerste dag van het schooljaar
wanneer de directeur ons toesprak
zijn hoofd een zwart montuur
(wie zich moest melden
las aan de stand van die bril
de strafmaat af)

voor het gebouw nog de boom
waarachter we heimelijk rookten
verscholen voor het spiedend oog
van een lang gestorven leraar
altijd uit op een judasrol
en het slinks strelen
van passerende meisjes

de pauzes en route
naar puddingbroodjes en ander zoet
en ondertussen nog even
de Franse vocabulaire:
une jolie fille
chambres à la journée
wat wisten wij van tout comfort?

de school lijkt
als een oude man gekrompen
geen schaduw meer
van wat ze ooit op ons
aan indruk maakte
op de verschoten voordeur
een perspex bord met:
Buurthuis, op zondag gesloten.

Op het achterplein het fietsenhok
waar werd gevochten
en waar op feestavonden in het donker
gerookt werd en gezoend;
de toegangspoort staat aan,
maar ik loop door,

ik zou me geen raad weten
als het er nog ongeschonden was.

In: Hoe de wereld zich zou openen. Bordeauxreeks nr. 14. Liverse 2012


Geen opmerkingen: