zaterdag, februari 21, 2015

Redelijk anglofiel




Tegenwoordig zie je met enige regelmaat dappere lieden op de fiets deelnemen aan het verkeer in Thessaloniki, maar toen Stella en ik elkaar leerden kennen, was daar nog geen sprake van. Toen Stella bij mij in Dordrecht kwam wonen, wilde ze zo snel mogelijk leren fietsen. We kochten een gewone damesfiets voor haar en een vouwfiets.

De eerste fietsles gaf ik op het plein van de nabije school. Toen ze de slag een beetje te pakken had, kozen we de Schapendijk. Na enige tijd waren we toe aan tochtjes door de polders ten zuiden van de stad, het charmante, groene deel van het Eiland van Dordrecht, dat door een aantal halfgare plannenmakers op het stadskantoor volgebouwd dreigde te worden. Een door projectontwikkelaars ingefluisterde dwaasheid, waaraan de lokale politieke partij Beter Voor Dordt zijn spectaculaire opkomst heeft te danken.

Fietsen over het eiland, ik doe het nog steeds graag op mooie dagen, maar wij gingen ook regelmatig verder weg. Meestal naar de Hoge Veluwe. Ik nam daar dan een witte fiets, waar je gratis en voor niks gebruik van kunt maken, Stella reed op het vouwfietsje dat precies paste in de kofferbak van de auto. Vaste halteplaatsen waren daar het museum Kröller-Muller en restaurant De Koperen Kop. Ook reden wij soms naar het monument van Boerengeneraal Christiaan de Wet. Bij zo'n gelegenheid beving mij weleens heel even het enthousiasme dat in Nederland heerste over de strijd van de Boeren tegen de Britse imperialisten, hoewel ik in het dagelijks leven redelijk anglofiel ben.


Foto: auteur


Geen opmerkingen: