maandag, juni 15, 2015

Anti-rook fetisjisten




Er zullen ook wel wat akelige verboden en geboden zijn geweest, maar op de een of andere manier komt de religie van de oude Grieken als een fris en vrolijk godsdienstje op mij over. In het menselijk brein geboren en, in tegenstelling tot wat er daarna in de Romeinse tijd over Europa neerdaalde, menselijk gebleven. Ja, ze hadden wel flink wat in de melk te brokkelen, die Zeus en zijn mede Olympiërs, maar ze hadden dezelfde deugden en ondeugden als wij sterfelijken. De mens schiep de goden niet voor niets naar zijn beeld. In het preutse tweede decennium van de 21e eeuw zou Zeus wel wat verdacht zijn geweest, met al dat copuleren buiten de deur en dat kleine, naakte kleutertje aan de hand van Afrodite, dat kan helemaal niet meer. Henk Bres zou er een acute hartverzakking van krijgen.

Ik vraag mij weleens af waarom Zeus & Company ooit werden omgeruild voor het christendom en nog meer, hoe het komt dat dat zich zo snel door het Romeinse rijk kon verbreiden. Je kunt een veelheid van 'daaroms' aanvoeren, maar al die redenen moeten toch een voedingsbodem hebben gevonden in een vorm van massahysterie. Die doet zich van tijd tot tijd voor. De mens is nu eenmaal allesbehalve een rationeel wezen en soms begint men massaal te geloven dat als dit of dat idee niet krachtig aan de samenleving wordt opgedrongen, de wereld zal vergaan. Dan komen de tirannieke geestdrijvers naar de oppervlakte.

In onze caleidoscopische, maar toenemend hysterische samenleving, komen geestdrijvers in alle soorten en maten voor. Heel erg eng vind ik de anti-rookfetisjisten. Daarvan mag ik straks niet meer roken op het terras van mijn stamkroeg. Onlangs zat er een stinkende dame. Een of ander goedkoop of door de tijd bedorven parfum. Die eiste op hoge toon doving van mijn pijp. Ik ben te beschaafd om zo iemand dood te slaan. Soms vind ik dat weleens jammer.

Foto: Kees Klok


Geen opmerkingen: