vrijdag, juli 24, 2015

Tempel der Beschaving




Sinds een paar dagen hangen er wat stukjes Schrijfhuis in de woonkamer: een deel van Stella's collectie keramiek. Ook heb ik er enkele meubeltjes neergezet die ik uit Griekenland heb laten overkomen. Herinneringen aan Stella die in een andere context aan een nieuw leven zijn begonnen.

Ik weet niet hoeveel jaren ik nog in dit huis zal kunnen wonen. Ik heb weleens gedacht aan verhuizen, maar het bevalt me hier, al is het huis stokoud en gebrekkig. De ladder stond angstwekkend te wankelen, toen ik Stella's zelfbeschilderde borden aan de muren spijkerde. Volgens de statistieken gebeuren de meeste ongelukken thuis. Iemand valt over de kat en breekt zijn nek. Iemand anders verdrinkt in bad. Iemand wordt geƫlektrocuteerd door een broodrooster. Iemand sterft aan een hartaanval tijdens het voldoen aan de echtelijke plichten.

Straks ga ik de stad in om mijn uitgever te ontmoeten. Ik hoop dat hij zegt dat mijn nieuwste boek een succes gaat worden. Op een video van het Big Rivers festival zag ik Stella zitten in het publiek. Ja natuurlijk, een dubbelgangster, maar laat mij mijn illusies en wensen. Dat ik gezond oud word. Dat ik later mijn Gad's Hill Place koop, die charmante, bescheiden villa niet ver van het FC Dordrechtstadion, de Tempel der Beschaving. Dat ik in de liefde... ach ja, de liefde.  

Foto: auteur


Geen opmerkingen: