donderdag, december 31, 2015

Gekken




Mijn grootvader zei altijd: 'Er lopen meer gekken op straat dan dat er in het gesticht zitten.' Hij kon het weten. Hij maakte bijna iedere dag een lange wandeling. Dan zag je nog eens wat. Hij is al achtenveertig jaar dood en sinds die tijd hebben zijn woorden alleen maar aan waarheid gewonnen. Ik zie dat tijdens mijn eigen, bijna dagelijkse wandelingen.

Vandaag, oudejaarsdag, hoor je de gekken vooral. Overal knallen, de ene serie na de andere. Het zijn bijna uitsluitend pubers. Iedereen die ervaring heeft met pubers weet dat ze ontoerekeningsvatbaar zijn. Toen ik zelf puber was, was ik ook dol op knallen, maar ik had er het geld niet voor en kreeg dat ook niet van mijn ouders. Mijn vriend Teun kreeg wel geld van zijn ouders. Zijn vader zat avonden in zijn hemd aan de keukentafel met vrienden te kaarten. Hij vloekte voortdurend en dronk almaar bier. Als dat op was, moest Teun nieuw halen uit het café aan de overkant.

Teun kocht illegaal rotjes en donderslagen van een taxichauffeur. Hij deelde die met ons, waardoor hij toch nog goed is terechtgekomen. Later heb ik eens een afgedankte eettafel en vier stoelen op een vreugdevuur in de buurt gegooid. Toen was ik inmiddels toerekeningsvatbaar, maar het scheelde de huur van een bakkie voor de vuilstort.


Geen opmerkingen: