vrijdag, januari 15, 2016

Nachtmerrie




Op de radio raadt iemand een actuele klimgids aan. Ik moet denken aan een collega die ik korte tijd had. Haar naam en het vak dat ze gaf, weet ik niet meer. Het was een fragiele, jonge vrouw. Bergbeklimmen bleek haar liefhebberij. Aan rotswanden hangen met van die haken en touwen en een ijzingwekkende diepte onder je. Haar droom was ooit de Mount Everest beklimmen. Haar droom is mijn nachtmerrie.

Zo'n gids blijkt nodig omdat door de klimaatverandering de bergen uit elkaar beginnen te vallen, zegt de man. Er staat in waar het gevaarlijk is, zodat je bent voorbereid op neerkomend gesteente. In de hoofdweg tussen Athene en Thessaloniki is een nauw gedeelte door een diepe vallei, de Tempivallei. Een paar jaar geleden werden daar enkele auto's geplet door een neerstortend rotsblok. Doden en gewonden, consternatie op de televisie en een dagenlang gestremde weg.

Ik weet niet of ik ooit nog in de bergen ga wandelen. Mijn hoogtevrees heeft verontrustende vormen aangenomen. Zelfs het keukentrapje begint eng te worden. Wij hebben niet te kampen met vallende stenen, maar met rijzend water. Stel dat de dijken het begeven. Dan moet ik mijn dak op, iets wat ik in de vijfendertig jaar dat ik in dit huis woon, nooit heb gedurfd. Ondanks die handige brandtrap, ben ik dan reddeloos verloren.

Foto: auteur


Geen opmerkingen: