dinsdag, januari 19, 2016

Op schema




De Intercity Direct van 18.38u rijdt niet. Wel staat de Thalys naar Parijs op vertrekken. Ik moet wachten op de gewone intercity. Buiten het station is het beestenweer. Op het perron staan tot de tanden gewapende marechaussees. Eén van hen een beeldschone, jonge vrouw. Waarom wil zij deel zijn van een oorlogsmachine? Ik vraag het haar niet, maar als altijd stemt het zien van een vrouw in militair uniform mij droef. Ik geef de doorgeschoten emancipatie de schuld.

De conducteur roept bij elk station om dat we precies op schema aankomen. Alsof het iets is dat we zelden meemaken. Ik sms Claire of ze meegaat een pizza eten, maar het wordt wel na acht uur. Ze antwoordt dat ze al heeft gegeten. Buiten is het nog steeds beestenweer. Soms zie je, als de trein over de Zwijndrechtse Brug rijdt, de verlichte toren van de Grote Kerk, maar vanavond blijft het donker.

Alweer op schema komen we aan in Dordrecht. Ik loop naar huis onder een te kleine paraplu. Een miskoop, maar handig voor in de rugzak. Ik verwissel mijn hoed voor een alpino en pak de fiets. Claire zal bellen als ze nog uitgaat, maar met dit weer weet ze het niet. Tot op de draad nat arriveer ik bij Costa d' Oro, maar nog wel op tijd.


Foto: auteur


Geen opmerkingen: