zondag, januari 03, 2016

Vespa



Als we tussenuren hadden, gingen we naar poffertjessalon Visser of naar de dijk achter het zwembad. We dronken cola, rookten en spraken over de Beatles en de Stones. We maakten weinig indruk op de meisjes. Indruk maakte Chris, ondanks zijn puisten. Chris was al zestien en reed op een Puch.

Toen ik zestien werd stond er bij ons geen Puch voor de deur. Na lang zoeken vond ik een afgeleefde Kaptein Mobylette. Gelukkig zat er een scheur in de knalpijp, zodat hij indrukwekkend knetterde. Van de snelheid moest ik het niet hebben. Eens werd ik zelfs door een Solex ingehaald. Als hij niet in beslag was genomen, was er misschien toch op een dag wel een meisje achterop gesprongen, om mee te gaan liggen in het gras achter het zwembad. Ook toen al had de overheid de schuld.

Een paar jaar later leerde ik Mieki kennen. Bij een poëzieworkshop van Bobby Kinghe. Ze reed op een Vespa. Als het regende werd de bougie vet en sloeg de motor af. Ik moest hem dan schoonmaken, waarna we weer een paar kilometer voort konden. Ze leek een beetje op Claire, ook van dat vlammende haar. Na onze scheiding mocht ik de Vespa houden. Claire belt. Of we nog naar Visser gaan en of we dan lopen of de fiets nemen.

Foto: archief auteur


Geen opmerkingen: