zaterdag, maart 04, 2017

Hoorspel




Ik ben meer van de radio dan van de televisie. Er gaan tijden voorbij dat ik vrijwel altijd luister en nauwelijks kijk. Er ontgaat mij daarom weleens wat. Alles dat de commerciƫle zenders uitzenden, bijvoorbeeld, want ik ben allergisch voor reclame die programma's onderbreekt. Eigenlijk ben ik dat ook voor de reclameblokken van de Ster, maar daar kan ik nog net mee omgaan.

Kortom, als ik moet kiezen tussen Jinek en Met het oog op morgen, kies ik voor het oog. Toch wint in een enkel geval de televisie. Bijvoorbeeld als er een kostuumdrama van de BBC op de rol staat, een detective van de orde van Morse of The Midsummer Murders, of humor van een zekere klasse. Voor Koot & Bie, Fawlty Towers of Laurel & Hardy mogen ze me wakker bellen. Toch mis ik vaak zo'n uitzending, want ik lees de VPRO Gids voornamelijk vanwege de columnisten, A.L. Snijders voorop.

Onlangs was er weer eens een aflevering van The Midsummer Murders. Er kwam een illegale slangenfokkerij in voor. Slangen, daarvoor ben ik nog veel allergischer dan voor reclame. Fobisch is een beter woord. Uiteraard liep het goed af en ontkwam inspector Barnaby op het allerlaatst aan een python, maar ik lag er een halve nacht van wakker. Kunnen die programma's niet ook als hoorspel worden gebracht?


Foto: Kees Klok


Geen opmerkingen: