vrijdag, juli 14, 2017

Radio Big Rivers




Het was een zonovergoten zaterdagochtend in juli 2015. Ik was te gast op het podium bij Merz, waar de directe radiouitzending van Studio De Witt plaatsvond, op Big Rivers, het grote, Dordtse muziekfestival dat vanavond weer begint. Erg zonnig is het vandaag niet, maar ik blijf optimistisch. Big Rivers is te mooi om te kunnen verregenen, maar een zonnetje maakt het wel leuker. Een directe radiouitzending is er dit jaar niet. Daarvoor schijnt RTV-Dordt geen geld te hebben. 'De directie besteedt het budget liever aan de televisie, de radio vinden ze niet belangrijk genoeg,' aldus een betrouwbare bron.

Dat verbaast mij een beetje. Werd er nog niet zo lang geleden niet gedreigd dat RTV Dordt zou stoppen met televisie als de gemeente op de subsidie zou korten? Het is ook de verbazing van een verstokte radioluisteraar, die zelden televisie kijkt. Ik kan mij de tijd niet heugen dat ik naar Pauw of Jinek heb gekeken, want op die tijd wordt Met Het Oog Op Morgen uitgezonden op Radio1 en ik vind dat programma oneindig veel beter en informatiever. Er schijnt een programma te bestaan dat De Wereld Draait Door heet en dat geweldig moet zijn, maar dan luister ik naar Kunststof, ook op Radio1, en dat wil ik niet missen. Ja, je hebt uitzending gemist, maar daar komt het bij mij nooit van. Al luisterend naar de radio kun je tegelijkertijd andere dingen doen, wat niet lukt bij het staren naar de buis of het computerscherm.

Ook lokaal luister ik meer naar de radio dan dat ik televisie kijk. Beiden hebben een zeer bescheiden aanbod. Dat zou gevarieerder en interessanter moeten worden, maar dat kan alleen als de gemeente bereid is er voldoende geld in te steken. Een investering die zich op termijn deels terugbetaalt doordat een gevarieerder en interessanter aanbod meer luisteraars en kijkers aantrekt met in hun kielzog meer adverteerders.

Op die ochtend was ik dichter van dienst bij Studio De Witt. Ik was vereerd te mogen optreden in een programma met zoveel boeiende Dordtse en niet-Dordtse gasten. Ben Corino had het warm onder zijn karakteristieke pet, die hij naar men zegt zelfs in bed op houdt, maar dat was het waard. Samen met Via Cultura (dat tegenwoordig uitzendt via RTV Papendrecht en de Athos) en Goedemorgen Met Esther, vind ik Bens programma behoren tot het interessantste wat in de regio qua radio te beluisteren is. Onbegrijpelijk trouwens dat er nog geen regionale omroep voor Zuid-Holland Zuid is. Alleen al het samengaan van al die povere mini-omroepjes zou veel meer speelruimte geven. Ik zie het er niet snel van komen. Misschien moet de geoliede organisatie van het festival dan maar een zendmachtiging aanvragen voor de hele regio. Noemen we het Big Rivers Radio & TV, met Radio voorop, dat spreekt.

Foto: auteur



Geen opmerkingen: