woensdag, januari 17, 2018

Redder



Gisteren moest ik denken aan de tijd dat mijn vader werkte op het districtsbureau van de rijkspolitie, op de Buitenwalevest. Ik bekeek de film Water tekent de stad, over Dordrecht, van Evelyn Jansen. Naast prachtige beelden van onze stad in de delta van Rijn en Maas, wordt aandacht besteed aan een veelheid van aspecten die het (stads)leven in een rivierdelta beheersen. Er hoeft maar één onzorgvuldige medeburger op de Voorstraat de vloedschotten niet op orde te hebben en heel de boel kan zomaar onderlopen.

Nu ja, zomaar, dan moet het water wel uitzonderlijk hoog komen. Even hoog (of hoger) als toen mijn vader op de Buitenwalevest werkte gebruikelijk was. Sinds de Deltawerken en allerlei projecten om het water de ruimte te geven, zijn de waterstanden zelden meer zo sensationeel hoog. We vinden het tegenwoordig al geweldig spannend als het een paar centimeter over de kaden loopt, maar ik kan mij als kind de tijd nog herinneren dat je soms met een roeiboot door de Wijnstraat kon.

Pa kwam in de wintermaanden geregeld vroeger thuis van kantoor. Dan waren de vloedschotten geplaatst en zou het water meer dan kniehoog tegen de gevels klotsen. Ook moest hij weleens op kantoor laag water afwachten om droog thuis te komen. Gelukkig hadden we mijn oom Arie. Die werkte bij Rijkswaterstaat en bouwde, behalve aan de stuw in de Hollandse IJssel, mee aan de Zandkreekdam, de eerste afsluiting van de Deltawerken. Als beloning kreeg hij een hand van koningin Juliana.

Hoe het districtsbureau kon functioneren als het weer eens was afgesneden door de vloed, weet ik niet, maar ik neem aan dat daarin was voorzien. Om de hoek zat de rijkspolitie te water, wie weet nam die tijdelijk de honneurs waar. Daar maakte je je als kind niet druk om. Het ging om spannende verhalen, zoals die over de watersnood van 1953, toen familieleden uit de Hoekse Waard naar Dordt werden geëvacueerd. Ook bij ons op de Vrieseweg waren een tante en wat nichtjes gelogeerd. Later hoorde je gruwelverhalen over de ramp. Daarbij vergeleken was het overstromen van de Buitenwalevest niet meer dan een ongemakje. De verhalen maakten mij weleens een beetje bang, maar ik nam mij voor om later, als ik groot was, heel stoer de stad met zandzakken te redden. Dat voornemen heb ik eigenlijk nog steeds.

Foto: Beeldbank Regionaal Archief Dordrecht



Geen opmerkingen: