vrijdag, maart 23, 2018

Reisbrief (slot)




Lieve Stella,

Had ik maar voor een paar tientjes een vliegretour naar Stansted genomen, dacht ik toen ik zat te kleumen in de Station Tavern, in plaats van vijf keer zo duur te reizen met al dat overstappen en dan nog een stuk in die stadsbus. Er was vanmorgen na het ontschepen geen bus aan de halte. Toen er na tien minuten wachten in de snerpende oostenwind eentje kwam, moest een flink aantal passagiers het hele eind naar Schiedam staan. Het ging wel vol gas over de snelweg, de RET staat in voor uw veiligheid! Ik begrijp dat niet. Je kunt van tevoren ongeveer weten hoeveel voetpassagiers ontschepen en de bus nemen. Je hebt ook een idee hoeveel locale passagiers er rond die tijd zijn. Dan zorg je toch voor een extra bus? 

Dat het ijzig koud was, kun je de RET niet kwalijk nemen, maar dat die metrolijn niet op tijd klaar is wel, of in ieder geval de gemeente, waar ze onder vallen. In Berlijn gaan stemmen op om het nieuwe vliegveld, dat zeven jaar geleden al klaar moest zijn, maar dat nog steeds niet is opgeleverd, maar weer af te breken. Het kan altijd nog erger, constateert L.H. Wiener regelmatig in Fallen Leaves en daar houden wij ons maar aan vast.

Toen ik gisteravond eindelijk aan boord mocht en vrijwel direct doorging naar het restaurant, had ik het echter alweer naar mijn zin. Alle treinen waren stipt op tijd, ondanks de waarschuwingen omtrent het weer. Ik was anderhalf uur te vroeg in Harwich, waar ik droog zat en warm. Relatief warm, want Engelsen lijken het niet snel koud te hebben. Echt behaaglijk was het nergens, maar gelukkig kon ik de temperatuur in mijn hut zelf regelen. De Thaise obers waren weer even vriendelijk als op de heenreis, hun Engels was nog steeds nauwelijks te verstaan en toen we tegen middernacht het zeegat uitstoomden, zat ik na een smakelijke maaltijd, tevreden met een glaasje Glenmorangie in de bar. De Riva Bar, een slechte naam in het Dordrecht van nog niet zo gek lang geleden, maar hier een prettig, en vooral vreedzaam, oord. Na die bus had ik trouwens wel direct een intercity naar Dordrecht. 

Amper thuis hoorde ik op het nieuws van een wisselstoring bij Rotterdam. Ik ben in meerdere opzichten een geluksvogel, ook al heeft Florence zich in Cambridge niet vertoond.

Foto: Kees Klok


Geen opmerkingen: