vrijdag, maart 09, 2018

Vrouwen



Omdat vrienden van mij op 21 maart niet ter stede zijn, heb ik een machtiging gehad om voor hen te stemmen. Dat geeft een aangenaam gevoel: eindelijk tel ik voor drie mee. Vader, zoon en heilige geest ineen. Wat kan democratie toch mooi zijn. Het legt natuurlijk wel enige verantwoordelijkheid op me, want bij de machtigingen zit een briefje op welke partij de stemmen moeten worden uitgebracht. Gelukkig is dat een partij met sympathieke ideeën en brave raadsleden, die in de afgelopen periode geen scheurmakers en weglopers in de gelederen had en van wie niemand zich schuldig heeft gemaakt aan beledigend geschetter in de sociale media. Een partij waarop ik misschien zelf ook wel stem, wie weet? U vertel ik dat natuurlijk niet.

Wat ik wel verklap is dat ik altijd op een vrouw stem, ook al zaten er in de afgelopen perioden enkele uitgesproken krengen in de raad. Ik ben nu eenmaal dol op vrouwen. Levensgevaarlijk om daar een dag na internationale vrouwendag voor uit te komen, maar ik kan er ook niets aan doen. Het is de schuld van Claire. Als een leuke vrouw de kroeg binnenkomt of langs het terras loopt waar we zitten, zegt ze: 'Moet je eens kijken wat mooi.' Claire houdt van mannen en vrouwen, iets wat een meerderheid van vrouwen schijnt te hebben. Claire stemt ook altijd op een vrouw. 'Wij zijn gewoon empathischer en verstandiger,' zegt ze. Ik denk aan die paar ruziemaaksters in de raad, maar ik wil Claire niet te vaak tegenspreken. Dan gaat ze haar haren weer verven.

Stel dat op dat briefje een partij had gestaan waarvan de ideeën mij met diepe walging vervullen of waarvan de kandidaten zonder uitzondering dommer zijn dan het achtereind van een varken. Zou ik mij dan aan die opdracht houden? Ik betwijfel dat ernstig. Nee, ik zou de kluit niet belazeren en mijn stem stiekem op een andere partij uitbrengen, maar ik zou in dat geval vragen iemand anders te machtigen, zo democratisch ben ik wel. Het is overigens een theoretisch probleem. Mijn vrienden kennen mij te goed om het onmogelijke te vragen, zelfs Claire is het daarmee eens.

Afbeelding: Théo van Rysselberghe - De Baadsters (ca. 1920). Mu.Zee, Oostende.

Geen opmerkingen: