maandag, september 02, 2019

Boek eens een lezing


   
Ik word regelmatig gebeld door mensen die mij vragen om te komen lezen uit eigen werk of over een historisch onderwerp te spreken. Goede uitzonderingen niet te na gesproken, wordt mij iets te vaak gevraagd om dat voor niets te doen of voor 'een goede fles wijn'. Met veel geluk wil men reiskosten vergoeden, maar nooit eersteklas. Vroeger verwees ik naar sss.nl, maar daar zijn ze nodeloos ingewikkeld gaan doen, dus daar werk ik niet meer mee. 

Je kunt me bellen, maar voor niets gaat de zon op en op een optreden 'om uw naamsbekendheid te vergroten' zit ik niet te wachten. Ik heb een beperkte, maar trouwe groep lezers, wat mijn uitgever tevreden houdt, en dat is mij voldoende. 'Een historisch onderwerp, meneer, zegt u het maar', is ook geen basis om zaken te doen, je moet vooraf weten wat je wil. 

Mijn terrein is de geschiedenis van het moderne Griekenland, de (gehele) geschiedenis van Cyprus, koloniale geschiedenis en lokale geschiedenis (van Dordrecht dus) na de middeleeuwen. Als je wil dat ik voorlees uit eigen werk, kun je kiezen tussen gedichten en korte verhalen. Allebei kan ook.

O ja, ik heb helemaal geen zin in lange treinreizen in de avond, dus als je ver van Dordrecht zit, betaal je, naast reiskosten eersteklas, een hotelkamer. Ik hoef niet in een 5-sterrenhotel, maar ik ga ook niet in een hostel of een vlooienkot zitten. Het liefst blijf ik thuis, dus probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten met de smoes 'u vindt het toch leuk om te doen?'

Je moet bij historische onderwerpen trouwens wel de apparatuur hebben om een powerpointje af te kunnen spelen. Het kan ook zonder, maar dan mis je de illustraties.

Wat kan ik je op het ogenblik bieden? Veel op bovengenoemde terreinen, we kunnen altijd over een onderwerp overleggen, maar de volgende lezingen heb ik voorbereid:

Nederlandse en koloniale geschiedenis:

- Nederlands-Indië in de 19e eeuw.
- De geboorte van Nederland (1559-1588).
- Van wederopbouw naar verzorgingsstaat (1945-1973).

Lokale geschiedenis:

- Het Dordrecht van Kees Klok 
  (virtuele stadswandeling door de recente geschiedenis).
- De Dordtse letteren (1572-2019).
- Dordtse schrijvers in de 19de en 20ste eeuw.

Cyprus:

- Historische achtergronden van de Kwestie Cyprus.
- Cyprus onder de Lusignans (1192-1489).
- Een omstreden 'nee'. Cyprus voor en na het referendum van april 2004.

Modern Griekenland:
-  De metamorfose van Thessaloniki (1900-2010).
-  Griekse buitenlandse politiek na 1950.
-  Kreta, een uitzonderlijk eiland.
-  De Macedonische Kwestie (1870-1995).
-  De Griekse crisis in historisch perspectief.


Foto: SIB Utrecht




Geen opmerkingen: