woensdag, oktober 06, 2010

Bij een foto (6)



Kennedydamm 9 in Düsseldorf. Van november 1989 tot december 1996 bewoonde Stella het bovenste appartement rechts van de ingang. Een zolderappartement. Duidelijk zijn de drie koekkoeken te zien, van waaruit je 's morgens vroeg konijnen zag huppelen in de middenberm. Geheel rechts het dakraam van de badkamer. Het waren de jaren dat Stella op het onderwijsbureau van het Griekse consulaat werkte en we er een weekeindehuwelijk op nahielden. Stella reisde altijd met de auto, ik met de trein. Ik mocht wel in Duitsland met haar auto rijden, maar niet in Nederland. Of dat met het diplomatieke nummerbord had te maken of met de Nederlandse wetgeving, kan ik mij niet meer herinneren. De korte schoolvakanties bracht ik in Düsseldorf door. Het gebouw stamt uit 1936 en is naar de geest van die tijd Spartaans gebouwd: dus geen lift. Wekelijks moest ik de trappen op en af met de lege en vervolgens de volle flesssen. Vlakbij, in de Rijn, lag Fischers Kahn, een drijvend café waar ik al snel stamgast werd. Daar hebben ze mij m'n voortreffelijke Duits bijgebracht.

Geen opmerkingen: