Dagelijks zie ik hier in Thessaloniki de schappen in de supermarkt leger worden. Nauwelijks verse groenten, nu ook veel minder blikgroenten, het toiletpapier is schaars verkrijgbaar en ook de afdeling bier en frisdrank wordt leger. Allemaal het gevolg van een staking van vrachtwagenchauffeurs. Die protesteren tegen een nieuwe wet, waarin de liberalisering van de transportsector is geregeld.
Ik begrijp die chauffeurs wel een beetje. Ze hebben vaak heel veel geld geïnvesteerd in het kopen van een vergunning. Die vergunningen zijn in het nieuwe systeem veel minder waard. Dat doet pijn. Ik begrijp ook wel dat ze het heel vervelend vinden dat er nu een hechtere controle op rijtijden is en dat belastingfraude aanzienlijk moeilijker is geworden. Liberalisering doet bovendien meer kwaad dan goed. Kijk maar naar de moedwillige destructie door de Nederlandse overheid van TNT, met het vrijgeven van de postmarkt. Aan de andere kant was Griekenland nog het enige EU-land waar een zo gesloten systeem voor de transportwereld bestond. Het schijnt dat dat niet strookt met de tijdgeest.
Helemaal ongelijk hebben die chauffeurs niet, maar om aan de andere kant vanwege je eigenbelang een heel land op deze manier te gijzelen gaat erg ver. Zeker als dat land in een zware crisis verkeert. Wanneer die crisis verergert heeft dat ook zijn weerslag op de transportsector, waar de werkgelegenheid eveneens zal afnemen. Deze staking heeft daarom iets van de brandweerwagens tegenhouden terwijl je eigen huis in de fik staat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten