zaterdag, oktober 02, 2010

Bij een foto (4)




Letterkundige avond in café van Wegen in Utrecht, waar Gerrit Komrij en Chrétien Breukers (die mij de foto stuurde) het woord voerden over bloemlezen en bloemlezingen. Najaar 2008, om precies te zijn 29 september, enige tijd nadat Chrétiens bloemlezing 25 jaar Nederlandstalige poëzie, 1980-2005, in 666 en een stuk of wat andere gedichten was verschenen. Ik sta daar met drie gedichten in. Na afloop werd er geanimeerd geborreld, al moest ik bijtijds weg om de trein naar Dordrecht te halen. Het was bovendien maandagavond. De andere ochtend zouden de leerlingen van het Stedelijk Dalton Lyceum zich al vroeg voor mijn lokaal verdringen om het verslag van de avond te horen. De foto is precies zoals hij zijn moet. Komrij dominerend op de voorgrond, Breukers solide daar achter en Klok in de marge en ook nog een beetje verscholen achter het glas van een onzichtbare dichter, want ik dronk die avond rode wijn. De heren staan voor de geopende deur van het toilet, annex de nooduitgang. Ik vraag mij af of daar nog enige symboliek aan is te ontlenen.

Geen opmerkingen: