vrijdag, mei 08, 2015

Eight days a week




In de zomer schijnt de zon vanaf een uur of één op het balkon, tot hij 's avonds omstreeks kwart over acht achter de huizen ten westen van het plantsoen verdwijnt. We hielden zoveel mogelijk een vast ritme aan. Met zonsopgang naar het bos boven Ano Toumba voor een wandeling naar de kapelletjes, ongeveer een uur de berg op. Daar genoten we van het uitzicht op de ontwakende stad. Een enkele keer, als het helder was, zag je ook de Olympus aan de overkant van de baai. Daarna terug, wat soms wel een kwartier sneller was, voor de hitte te drukkend werd. Op de terugweg maakten we soms een praatje met een oude man met een zwerfhond die hij onderdak had gegeven en die hem trouw volgde. Thuis eerst een stortbad, daarna ontbijt en koffie op het balkon.

Op woensdag was er buurtmarkt (laïki), verderop langs de beek die Ano en Kato Toumba scheidt. Hij begon ter hoogte van café Polso, dat al een paar jaar failliet is. Op warme avonden hoor je vaak kikkers bij de beek. Als het hoogzomer is en de bedding droog, zoeken ze hun heil elders. Volgens de ober van Loxias, die alles weet, trekken ze dan naar zee.

Als Stella met haar karotsi, het metalen boodschappenkarretje waarmee alle Grieken zijn uitgerust, naar de laïki ging, keek ik haar lang na tot ze uit de Triandafillopoulosstraat verdween. Dan dacht ik aan het gedicht Eight days a week van C. Buddingh'. Als ze terugkwam zag ik haar alweer van ver aankomen. Ik werd altijd vrolijk als ze haar blauwe zomerjurkje droeg, waar haar figuur zo mooi in uitkwam. Na haar overlijden heeft het nog lang in de kast gehangen, tot een nichtje, dat erg op haar lijkt, het meenam.

Het karretje laat ik achter voor de nieuwe bewoners. De kapelletjes zijn afgebroken omdat een raadslid van de communistische partij bang was dat ze een bedevaartsoord zouden worden. De oude man en de hond zijn dood. Mijn boodschappen haal ik bij de supermarkt om de hoek en het bos is door de gemeente veranderd in een soort park met picknickbanken. Daar kom ik ook niet meer.

Foto: auteur


Geen opmerkingen: