donderdag, mei 21, 2015

Hij is er!!!




Verschillende keren heb ik op mijn weglog de vraag gesteld wanneer de langverwachte biografie van C. (Kees) Buddingh' zou verschijnen. Gisteren is die vraag beantwoord tijdens de presentatie van DICHTER BIJ DORDT biografie van C. Buddingh'. Ik ben er blij mee, al gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik het boek, dat inclusief noten, register en bibliografie 415 pagina's beslaat, nog moet lezen. Biograaf Wim Huijser, die de taak het leven van Buddingh' te beschrijven overnam van Ares Koopman, heeft voorafgaand aan de biografie reeds een aantal deelstudies gepubliceerd, waaronder Het Engeland van C. Buddingh', dat ik onlangs met groot genoegen las, maar dit boek, daar gaat het uiteindelijk om.

Ik ben zeer benieuwd naar de Buddingh' zoals Wim Huijser hem schetst en in hoeverre dat beeld overeen zal komen met de Buddingh' die ik mij herinner. Ik leerde Kees in 1969 kennen en hoewel hij van de generatie van mijn ouders was, slechts twee jaar jonger dan mijn vader, was het van het begin af aan Kees en Kees. Ik vraag mij weleens af of ik zonder het voorbeeld van Kees Buddingh' ooit aan mijn dagboek zou zijn begonnen, zoals ik mij ook afvraag of ik het dagboekschrijven zonder het voorbeeld van Paul Léautaud en vooral Hans Warren al vijftig jaar zou volhouden. Kees Buddingh', Remco Campert en Jan Eijkelboom waren mijn inspirators van het eerste uur, toen ik als jonge hond het spoor van de poëzie ging volgen.

De presentatie vond plaats in de stampvolle raadzaal van het Dordtse stadhuis, een plek ereburger C. Buddingh' waardig. Er waren toespraken van ondermeer burgemeester Brok (voorzitter van de Dordtse Academie) literatuurwetenschapper Piet Calis, uitgever Vic v.d. Reijt en Wim Huijser zelf. De eerste exemplaren werden uitgereikt aan wethouder van cultuur, Piet Sleeking, en de zoons van Buddingh', Sacha en Wiebe. De laatste sprak namens de familie een dankwoord. De avond werd opgeluisterd door de zanggroep Dichterbij, met muziek op gedichten van Buddingh'. Na de laatste noot volgde een geanimeerde nazit. Ik sprak er verschillende stadgenoten met wie ik in 1983 aanwezig was op de 65e verjaardag van Buddingh', die werd gevierd in hotel Bellevue. In het boek staat een foto van die gedenkwaardige gebeurtenis. Ik sta er maar niet bij stil hoe onze koppen intussen zijn verouderd. Wat wil je? Kees Buddingh' zelf zou dit jaar 97 zijn geworden.

Foto's presentatie: auteur








Geen opmerkingen: