zondag, mei 31, 2015

Veranda's vooral*




Ik zit op mijn veranda, de uitbouw die mijn keuze voor dit huis bepaalde. Vijfendertig jaar geleden. Eerst was hij verveloos. Mijn voorgangers waren niet zo van het onderhoud. Daarna lichtgroen, in de tijd van Marion. Vervolgens donkergroen, de tijd van losse bezoeksters en even van Ivy en Marjan. Toen Stella in mijn leven kwam, de gelukkigste tijd, werd hij wit. Dat is hij na haar overlijden gebleven.

Op een zonnige voorjaarsdag kwam collega dichter Jan Eijkelboom op de koffie. Stella had het plan om hem te vertalen in het Grieks, een plan dat ze ook heeft uitgevoerd. Een paar weken na zijn bezoek schreef Jan zijn gedicht Veranda's vooral. Niet alleen, maar wel vooral, geïnspireerd op mijn veranda, die in de loop der jaren steeds meer wegzakte in het moeras, dat wij feitelijk bewonen. Twee keer is hij gerestaureerd. Twintig jaar geleden werd de betonnen vloer aangestort, om te voorkomen dat hij van de funderingsbalk zou glijden. Vorig jaar werd al het houtwerk vervangen, nadat ik de strijd tegen de houtrot had verloren.

'Hij kan er weer veertig jaar tegen, meneer,' zei de aannemer toen het karwei was geklaard. Veertig jaar, dacht ik, dan ben ik honderddrie als ik het haal. Is dat het geval dan draag ik op de veranda het gedicht van Jan Eyk voor.



Foto's: auteur

*Veranda's vooral werd gepubliceerd in J. Eijkelboom, Het arsenaal, De Arbeiderspers, Amsterdam 2000.



Geen opmerkingen: