dinsdag, mei 19, 2015

Speels en serieus




Ik zou weleens willen weten waarop journalist Richard Clevers zijn bewering, dat steeds minder Dordtenaren naar RTV-Dordt kijken, baseert. Misschien heeft hij wel een bron met duidelijke, actuele cijfers. Die wil ik dan graag weten. Mijn ervaring als medewerker aan het, zojuist na de degradatie van FC Dordrecht weer opgeheven programma Voetbalgeblaaaat, is dat ik in de loop van het seizoen steeds meer, vooral leuke, reacties kreeg. Toen ik een keer gast was bij In gesprek met, kreeg ik ook meer reacties dan ik had verwacht. Clevers kan gelijk hebben, maar dat wil ik dan bewezen zien.

Met wat hij vandaag in AD-De Dordtenaar beweert over de subsidie van iDordt, ben ik het niet eens. iDordt heeft enkele dagen geleden stof doen opwaaien met een poging de Dordtenaren aan het denken te zetten over het fenomeen niqaab. Op die discussie ga ik niet in. Iedereen mag zich kleden zoals hij of zij wil, ik ben zelfs bereid iemand in slechts een Papoea-peniskoker te accepteren, als ik er maar niet naast hoef te zitten. Ik vind mannen in korte broek eigenlijk al vies, maar zolang ik zo'n ding niet aan hoef, doet men maar.

iDordt is een speels en tegelijkertijd ook serieus weblog, waar vaak interessante zaken aan de orde worden gesteld, maar wellicht iets te veel gericht op een bepaalde leeftijdsgroep. iDordt zou nog interessanter worden als het zich op een bredere leeftijdsgroep zou richten, waardoor de berichtgeving nog gevarieerder wordt. Wel zou de redactie de lat beslist hoger moeten leggen wat de inhoudelijke kwaliteit van de bijdragen betreft. iDordt zou meer professionaliteit moeten uitstralen, maar dat Clevers beweert dat de subsidie aan iDordt zonde van het geld is, is nonsens. iDordt is een noodzakelijke stem in het Dordtse mediakoor en dat moet zo blijven.

Clevers vindt 300.000 euro subsidie aan RTV-Dordt fors. Ik vind het schraal en ontoereikend. Ook bij RTV-Dordt kan aan de programmering veel worden verbeterd. Kijkers vervelen met het dodelijk saaie Rondje Dordt en het nooit iets interessants opleverende Uw mening helpt de omroep niet vooruit. Een mooi programma als Dordtse Dialogen daarentegen wel, daarvan zou de frequentie kunnen worden opgeschroefd en waarom Voetbalgeblaaaat alleen vanwege de degradatie van FC Dordrecht moet verdwijnen, is mij eigenlijk een raadsel. Waarom we geen gepresenteerd nieuwsbulletin meer hebben eveneens. De radio is met programma's als Via Cultura en Studio de Witt op de goede weg, maar urenlang twijfelachtige technomuziek uitzenden, daar zitten de luisteraars niet echt op te wachten, vrees ik. Om RTV-Dordt, als medium onmisbaar in de Dordtse samenleving, verder te ontwikkelen, is geld nodig. Dat kun je niet alleen met een groep enthousiaste vrijwilligers. Ik pleit daarom voor een uitbreiding van die schrale subsidie, in het belang van de diversietijd van het lokale medialandschap.

Foto: met dank aan Jasmijn Wapperom



Geen opmerkingen: