Twee
weken geleden nam ik de Beneluxtrein naar Antwerpen, om daar over te
stappen op de intercity naar Gent. Ik bedacht dat het de laatste keer
zou zijn dat ik met de Beneluxtrein reisde. De NS laat hem sinds
gisteren over het spoor van de hogesnelheidslijn rijden. Niet
Roosendaal is meer de 'grensstad' met België,
maar Breda. Dat voelt slecht. Ik moest ineens denken aan Drs.P. Lang
geleden, ik herinner mij niet meer hoe lang, zond de televisie een
reportage uit, waarin Drs.P met de Beneluxtrein naar Brussel spoorde
om daar genoeglijk een borreltje te drinken en een sigaartje te roken
in een fraai etablissement in een van de passages. Drs.P is enkele
jaren geleden overleden en genoeglijk sigaartjes roken in een
etablissement is er niet meer bij. In Dordrecht instappen en in
Brussel uit nu dus ook niet meer.
De NS, een dienstverlenend bedrijf
waarvan wij, via de rijksoverheid, allemaal aandeelhouder zijn, legt
sinds jaar en dag een stevige minachting voor Dordrecht en omstreken
aan de dag. Dat blijkt uit het feestje dat werd gebouwd rond het
rijden van de laatste Beneluxtrein. Eerst reclame maken voor
Dordrecht als stad die het bezoeken waard is en daarna een feestje
bouwen als je alweer een belangrijke treinverbinding naar die stad de
nek omdraait, dat is ook tamelijk hypocriet. 'Voor giftreinen en
sprintertjes zonder plee is Dordt kennelijk wél stad genoeg,'
schreef columnist Kees Thies vandaag in AD De Dordtenaar. Dat tekent
ook het falen van de lokale politiek, die Den Haag en Utrecht niet
heeft kunnen overtuigen van het schadelijke effect dat het opheffen
van diverse intercityverbindingen heeft op de regio.
Misschien wordt het tijd voor
hardere taal. Ik ben te volwassen om met een bord op het spoor te
gaan zitten, ik ga liever in gesprek, maar soms worden beschaafde
argumenten en redelijke eisen bewust genegeerd. Dordrecht is in het
trotse bezit van de gevaarlijkste spoorbocht van Nederland. Door die
bocht schuren nacht na nacht treinen met een uiterst gevaarlijke
inhoud. Misschien vinden we dat risico wel te groot om nog langer te
accepteren. Bij onaanvaardbare risico's kan het treinverkeer worden
stilgelegd op last van de brandweer. Toch? Of heb ik het bij het
verkeerde eind?
Foto: auteur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten