maandag, februari 02, 2015

Gedichtenweek (4)


Vanaf 29 januari tot 4 februari is het Gedichtenweek. Daarom deze week dagelijks een gedicht.


De darmen van lord Byron

             ‘Als de maaltijd iemand zwaar gevallen is...’


Tegen achten
zit ik aan mijn bureau
en zou moeten werken;
in plaats daarvan begin ik pathetisch
te worden terwijl ik aan mijn pepermuntthee nip
(wat zich steeds herhaalt)

en, onder andere, de wandaden
van vandaag,
de teleurstellingen van morgen,
het verdriet van vorige maand overdenk
en een merkwaardig soort vraag
of de mooiste gevoelens
van – zeg George Gordon, lord Byron –
al of niet werden uitgedrukt door zijn spijsvertering,

waardoor hij geobsedeerd leek te zijn,
om van zijn gewicht maar niet te spreken –
misschien dat hij daarom
schreef in het gezelschap
van de schedels van Atheense monniken:
dat was iets om na te streven,

om zo mager, zo bevrijd van lichaam te zijn,
dat hij kon ontsnappen
aan de tirannieke kettingen
van zijn ingewanden,
een teergevoelig en onfeilbaar geweten,
dat hem zei dat hij gisteravond
en de avond daarvoor
en op alle avonden daarvoor
te lang had gegeten, gedronken
en geleefd.

Joanne Limburg

Vertaling: Kees Klok

In: Femenismo. Bordeauxreeks nr. 7, Liverse 2011




Geen opmerkingen: