Ik
heb sleep mij omhoog naar café
Propyleion, onder de Byzantijnse muren van de bovenstad. Een serie
steile trappen op, die, naarmate ik hoger kom, een steeds magischer
uitzicht bieden op Thessaloniki, de baai en de met dit verrassend
heldere weer goed zichtbare Olympus. Over magistraal gesproken. Als
de Olympiërs
in een goed humeur zijn, of een dagje op excursie, gunnen ze ons soms
een blik op hun troon. De sneeuw op het massief straalt een
ongereptheid uit, die sterk contrasteert met het mierennest van
beton, steen en asfalt aan mijn voeten.
Ik
probeer mij vaak voor te stellen hoe het leven in een andere tijd
moet zijn geweest. Ik ben niet voor niets historicus geworden. Ik ga
niet helemaal mee in de zoektocht van Leopold von Ranke naar 'wie es
eigentlicht gewesen is,' maar ik ben wel gecharmeerd van historical
reenactment. Ik
weet het, ook dat berust op een interpretatie, dat is nu eenmaal
onvermijdelijk, maar ik houd van deze manier van je inleven in een
vroegere periode. Ik ben afgestudeerd in de contemporaine
geschiedenis, maar ik voel me soms een achttiende-eeuwer en even
graag verblijf ik in nog vroeger tijden, zoals het achtste-eeuwse
Engeland, of in de oudheid in Hellas of Rome.
Het
Romeinse rijk viel aan het einde van de vierde eeuw uiteen in een
West en een Oost Romeins rijk. In diezelfde periode kreeg het
christendom het Oost-Romeinse rijk in haar greep. Wij spreken dan van
Byzantium, een naam die door latere historici is bedacht. Als ik zou
moeten kiezen tussen Hellas of Byzantium, koos ik Hellas. Ik heb een
ongemakkelijk gevoel bij de komst van het christendom. Het is alsof
er een zonsverduistering plaatsvond, waarna de wereld nooit meer zo
helder en sprankelend werd als voorheen. Dat in sommige kringen hoog
wordt opgegeven van de zogenaamde joods-christelijke waarden, neemt
niet weg dat de god van de christenen zich in de bijbel toch vooral
manifesteert als een wrede, nietsontziende, woestijntiran. Het oude
testament staat bol van moord, doodslag en gelukkig ook de nodige
seks. Alle mooie woorden en vermeende wonderen van de timmermanszoon
uit Nazareth in het nieuwe testament hebben niet voorkomen dat
christenen zich bij tijd en wijle extreem bloeddorstig hebben
gedragen.
Langzaam
begint de lucht dicht te trekken en verdwijnt de Olympus in de
wolken. De oude Grieken konden er ook wel wat van, van moord en
doodslag. Niets menselijks was hen vreemd. Hun goden hadden dezelfde
deugden en ondeugden als de mens. Daardoor zijn ze beter te begrijpen
dan die zogenaamd barmhartige Heere, die toornig Sodom en Gomorra
verwoestte. Steden waarin menige Griekse god zich uitstekend zou
hebben vermaakt.
Foto: auteur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten