vrijdag, april 29, 2016

Iedere dag vrijdag




Ik ben geen principieel vegetariër, maar wel eet ik steeds minder vlees. Veel soorten vind ik eenvoudig niet lekker, van vetranden gruw ik en van botten eraan lopen de rillingen over mijn rug. Nu ja, bij wijze van spreken. Koeien vind ik mooie, menselijk nieuwsgierige beesten, varkens charmant slim en schapen en geiten grappig. Dat soort dieren moet je eigenlijk niet eten. Kippen zijn er voor de eieren en bovendien barst een groot deel van de antibiotica. Toch eet ik soms vlees. Bijvoorbeeld als ik te gast ben bij iemand die erg zijn of haar best heeft gedaan om mij iets voor te zetten. 'Was het maar een visje,' denk ik dan weleens, want bij mij mag het iedere dag vrijdag zijn, met een knipoog naar Gerard Reve. Die verdomde graten neem ik op de koop toe.

Ik vind het geen probleem dat mensen vegetariër zijn. Ik heb wel moeite met de dweepzucht en de zendingsdrang van sommige vegetariërs. Mensen voor wie het vegetarisme het ware geloof is geworden, waar we allemaal aan moeten. In die kringen vind je niet zelden ook anti-rookterroristen en kwakzalfgevoeligen, die geloven dat je kanker kunt genezen met een hap koenjit. Dat die ziekte toch nog voorkomt in bijvoorbeeld Indonesië, ligt dan niet aan de koenjit, maar aan het gebrek aan 'positiviteit' van de slachtoffers, die niet in het wondermiddel geloven. Dat soort overtuigden is niet ver verwijderd van het achterlijk deel der mensheid dat gelooft dat gemalen neushoornhoorn het libido vergroot.

Het menselijk brein is een wonderbaarlijk, maar moeilijk te doorgronden fenomeen. De knapste vindingen tot heil van de homo sapiens komen eruit voort. Gelukkig maar, anders had ik mijn hartstilstand niet overleefd. Het is echter ook een labyrint met schrikwekkende krochten en duistere nissen. Daar schuilt de achterlijkheid, de kwijlende, zwakzinnige tweelingbroer van de verlichte mens. Net als iedere volwassen burger heeft hij kiesrecht.

Foto: auteur



Geen opmerkingen: