Ik zit in de
aula van het Stedelijk Dalton Lyceum aan de Overkampweg. De zaal is
sfeervol versierd en gevuld met ouders, familie en vrienden van de
geslaagden van dit jaar en hun leraren. De laureaten hebben zich in
de docentenkamer verzameld, althans een deel, het zijn er te veel om
alle diploma's op één
avond uit te reiken. Het is de op één
na laatste lichting die nog les van mij heeft gehad voor ik het
onderwijs verliet. Volgend jaar de laatste, daarna ben ik voor de
leerlingen een vreemde, een naam op een bordje boven de deur van mijn
vroegere lokaal met daar onder: 1974-2010. Ook voor de jongere
docenten ben ik een vreemde. Een man die af en toe binnenwandelt en
in het rookhok een pijp opsteekt. Iemand die ooit lesgaf in iets en
zo af en toe nog weleens komt helpen als er in een tentamenweek te
weinig surveillanten zijn. Behalve voor oud-leerlingen die inmiddels
zelf docent op het SDL zijn geworden.
De Blijde Inkomste van de geslaagden wordt aangekondigd. Er klinkt
plechtige muziek, een rookmachine slaat aan, wij gaan staan alsof het
de graaf en gravin van Holland zelve betreft met hun gevolg. Onder
luid applaus komen ze uit de nevelen tevoorschijn, de ridders en
jonkvrouwen. De jongens keurig in pak, de meisjes in mooie jurken.
Mini is weer helemaal in. Onlangs hoorde ik daar een moraalpredikster
uit de verbiedersmaffia nog over dreinen op de radio, alsof we weer
in de jaren vijftig zitten. Het staat fleurig en soms zelfs
gedistingeerd. Het is aandoenlijk zoals sommige meisjes worstelen met
de hoge hakken die ook weer in de mode schijnen te zijn. De ceremonie
kan beginnen. Er zijn de vaste onderdelen: het welkomstwoord van de
directeur, dat van de coördinator van de bovenbouw, het toespreken
van de geslaagden door de leraren van hun keuze. Soms met
sprankelende humor, soms met het nogal afgezaagde terugblikken op de
ondeugden van de laureaat. Dan het tekenen van het diploma, altijd
een plechtig ogenblik. Hoe vaak zat ik niet achter die tafel om er op
te letten dat alles gebeurde volgens de regels van de boven ons
gestelde Autoriteiten?
Als
het laatste diploma is ondertekend betreden twee leraren het podium
voor een stukje ontspannen cabaret. Niet zonder kritische noot, wel
zonder het zure ondertoontje dat de onderwijswereld een beetje
aankleeft. De rest van de leraren moet het podium op voor een lied.
Soms heeft het voordelen om oud-leraar te zijn, want zingen kan ik
beslist niet. Daarna krijgt een meisje de microfoon voor een
dankwoord namens de geslaagden. Menig beroepsspreker kan nog wat van
haar leren. Uiteindelijk luiden de laureaten ons uit met een lied en
begint de receptie.
Ik
spreek een trotse vader die zelf in 1978 bij mij eindexamen deed. Ik
complimenteer Sebastian met zijn voortreffelijke profielwerkstuk over
de Balkanoorlogen. Ik praat met Bonny en haar ouders over haar
plannen om aan de andere kant van de globe te gaan
studeren....misschien. Ik heb het met andere oud-leerlingen over hun
plannen en vaak ook over hun twijfels en onzekerheden. Mooi zo'n
VWO-diploma, maar wat nu? Opvallend vaak hoor ik bedrijfskunde en
rechten. Tegen sommigen zou ik willen zeggen: ga toch studeren wat je
écht
interessant vindt. Aan het einde van de avond verlaat ik met enkele
oud-collega's het gebouw. Als gewoonlijk ben ik op de fiets. Het giet
van de regen. Doorwaternat kom ik thuis.
©Kees
Klok
1 opmerking:
Dit komt me bekend voor, wij hebben ook net de diplomauitreiking achter de rug (net vandaag).
Ontroerend toch altijd, je ziet ze binnenkomen als kinderen en weer weggaan als jong-volwassenen, klaar om de wereld in te gaan. Of dat hoop je dan maar. En als je de meiden ziet stuntelen op hun hakken, of de jongens ziet schutteren dan zie je opnieuw die brugger terug.
Een reactie posten