dinsdag, september 25, 2012

Eigen risico


Onlangs stapte ik tegen half negen 's avonds de deur uit om even bij vrienden koffie te gaan drinken. Omdat de dagen korter worden, was het al donker. Door dat donker liep een man op mij af. Een donkere man, die met zachte stem 'goedenavond' zei. Hij gaf mij een brief. De postbode op zijn zeer verlate ronde. Ik kan mij de tijd herinneren dat de postbode 's morgens langskwam en daarna in de loop van de middag nog een keer. Tegenwoordig moet je blij zijn als er een postbode komt en als die kan lezen en schrijven. Vooral lezen. Nog niet zolang geleden hadden we een vaste buurtbode en op zaterdag een bijklussende student. Nu zie je steeds iemand anders, die soms niet eens weet in welke straat hij of zij aan het bezorgen is, of die een probleem heeft met het uit elkaar houden van de postcodes. Ik ken nog wel een paar capabele bestellers, maar die zitten tegen de pensioengerechtigde leeftijd. Als die opstappen of er bij de volgende reorganisatie uit worden gegooid, is de verloedering van wat eens onze door en door betrouwbare PTT was compleet. Ik groette de vriendelijke man terug en zag dat hij de brief op het juiste adres had bezorgd. Even voelde het of ik een lot in de loterij had gewonnen.

Vanmorgen was er een longarts op de radio, die fulmineerde tegen het roken. Ik dacht aan Theodoros, een longarts die ik weleens spreek in een Grieks café. Altijd met een sigaret. 'Onzin,' zegt Theodoros, 'van roken krijg je geen longkanker, maar als je er aanleg voor hebt, is het wel een katalysator.' In de correct bezorgde brief schrijft het ziekenfonds dat het eigen risico fors omhoog gaat. Na de longarts kwam er een andere gezondheidszorger, die pleitte voor een verbod op frisdrank, omdat daar te veel suiker in zit. Zelfs in frisdrank light. In ieder geval moeten van hem de frisdrankautomaten onmiddellijk de scholen uit. Wij hadden op de middelbare school geen frisdrankautomaat. In de pauzes liepen we naar de kruidenier op de Noordendijk of naar de bakker op de Singel. In de drukte vergaten we weleens iets af te rekenen en onderweg rookten we een peuk, want dat mocht niet in de nabijheid van de school. Dat krijg je van verbieden. Puddingbroodjes waren overigens populairder dan cola. Cola raakten we nauwelijks meer aan nadat de scheikundeleraar een keer had laten zien wat het met roestige schroeven deed. Ik ken een paar mensen die worstelen met hun gewicht. Toch slaan ze liters cola per dag naar binnen, waarbij zij zichzelf bedotten met het predikaat 'light.' Dan kan er nog wel een glas extra naar binnen, denken ze.

De enkele keer dat ik geen alcohol drink, pers ik een paar verse sinaasappels, want ik ben een model gezondheidsfreak. Ik begin de dag met een bakje Brits paardenvoer in magere melk, loop of fiets een uur, eet weleens een druif of een aardbei en rook bij de koffie ontspannen een pijp of een sigaar. Ook bak of braad ik alles wat ik bak of braad in olijfolie. Griekse olijfolie, die ik voor een heel schappelijke prijs koop bij de slager op de Reeweg Oost. Op een dag ga ik dood. Wanneer en waaraan moet nog blijken. Het kan het verkeer zijn, een vliegtuig dat te vroeg naar beneden komt of het keukentrapje, maar het zou mij niets verbazen als het de gore industrielucht boven Nederland zou zijn. Een van de zwaarst vervuilde luchten ter wereld. Het is lang geleden dat ik daar een longarts, een frisdrankvermaner of een andere gezondheidsapostel over heb gehoord.

©Kees Klok


Geen opmerkingen: