In de tijd
dat ik nog geschiedenisles gaf, begonnen wij in de brugklas met de
prehistorie. De oermens ging er altijd gretig in. Van de missing
link tot de homo sapiens. In feite weten we
bar weinig van de oermens, simpelweg omdat er geen schrift was waarin
zijn gedachten voor het nageslacht waren vastgelegd. We weten dat hij
niet al te dom was en zowel het wiel als het maken en gebruiken van
vuur heeft ontdekt, al heeft dat wel allemachtig lang geduurd.
Sommige aftakkingen van de homo sapiens zijn trouwens nooit aan de
uitvinding van het wiel toegekomen. Dat bleek bij de ontdekking van
Amerika in 1492.
De oermens
begon als jager en verzamelaar, leren alle geschiedenisboekjes, die
in het onderwijs merkwaardigerwijs methoden
worden genoemd. Methode wijst op de vorm waarin het onderricht wordt
gegoten, niet op de inhoud. Geschiedenis is een vak dat het best
onderricht kan worden door het vertellen van spannende verhalen. Ik
ben mijn hele loopbaan lang als leraar belaagd door mensen die zich
onderwijsvernieuwers noemden en die mij kostte wat het kost van mijn
verhalende methode wilden afbrengen. Termen als groepswerk,
ontdekkend leren,
zelfwerkzaamheid,
bleven almaar rondzingen. Jarenlang hamerden de schoolleiding, de
daltoncommissie en horden buitenschoolse tetteraars op het belang van
vaardigheden. Dan kwam
de kennis van het vak vanzelf wel, dachten ze. Ik geef toe dat je
niet ver komt als je niet kunt schrijven en niet goed kunt lezen,
terwijl het ook handig is om dingen als feiten en meningen van elkaar
te kunnen onderscheiden. Dat dient de basisschool je te leren en
later de docent Nederlands en, vooruit, die van dat uurtje studieles
in de brugklas. Waarom leerlingen tegen heug en meug als kleine
historici in spé
allerlei gegoochel met bronnen moeten uithalen, bronnen die ze
menigmaal niet in de context kunnen plaatsen of eenvoudigweg niet
snappen, begrijpt deze echte historicus nog steeds niet. De
middelbare school als kloon van de universiteit, daar hebben we
uiteindelijk die fantastische lerarenopleidingen aan overgehouden,
waar kennis van de geschiedenis van gering belang wordt geacht, maar
waar 'reflecteren op jezelf' en het aanleggen van dikke dossiers met
vage lulpraat het hoogste goed zijn.
De oermens
werd van jager en verzamelaar, en dus nomade, uiteindelijk boer met
een vaste woon- of verblijfplaats. Er ontstonden verschillende
beroepen en er werden tal van nuttige uitvindingen gedaan, die werden
aangewend om rijkdom te vergaren of elkaar de hersens in te slaan.
Het schrift ontstond. We kunnen daardoor proberen na te gaan wat de
mens vroeger voelde en dacht. De historie werd geboren. Over heel dat
proces dat zich vanaf een paar duizend jaar geleden tot nu voltrok,
vallen de spannendste, grappigste en treurigste verhalen te
vertellen. Dat heb ik gedaan. Al die jaren dat ik leraar was, terwijl
ik de vernieuwers in het bos liet huilen. Historie, van het Griekse
ιστορία, betekent oorspronkelijk het vertellen van verhalen.
Een historicus is allereerst een verteller van verhalen. Geen
beklagenswaardige zonderling die 'op zichzelf reflecteert,' die, in
andere woorden, naar zijn navel zit te staren.
©Kees
Klok
Geen opmerkingen:
Een reactie posten