Het Algemeen
Dagblad meldt dat Chrissi Afghi,
de Griekse nazi-partij, die tot mijn verbazing nog steeds niet is
verboden, de derde van het land zou worden, als er nu verkiezingen
zouden zijn. Ik heb geen idee uit welke bron die informatie komt en
ik weet uit ruime ervaring dat kranten soms maar wat schrijven, maar
gerust ben ik er niet op. Ik laat het stuk op mij inwerken, ongeveer
zoals ik kijk naar een vochtplek op het plafond. Ik wil nog even niet
geloven aan lekkage, met alle ellende van dien. Het Griekse volk, dat
vanaf midden jaren '90 tot 2009 een periode van stijgende welvaart
doormaakte, beleeft nu een ongekende economische ineenstorting, die
een sociale aardbeving veroorzaakt, waardoor de hele samenleving in
een chaos dreigt te veranderen. Dat kan onvoorstelbare consequenties
hebben. Van 1946 tot 1949 beleefde Griekenland een gruwelijke
burgeroorlog, die nog steeds niet helemaal is verwerkt, mede doordat
oude wonden weer werden opengereten tijdens het kolonelsregiem van
1967 tot 1974. Het uiteenvallen van Joegoslaviƫ leert ons dat oud
zeer, historische ressentimenten die als een veenbrand smeulen,
ineens kunnen opflakkeren tot een uitslaande brand die de samenleving
kan verwoesten. De economische toestand in het Joegoslaviƫ van voor
het uiteenvallen was rooskleuriger dan die in het Griekenland van nu.
Waar
gevoelens de boventoon voeren in plaats van het verstand, gevoelens
van wanhoop, radeloosheid en boosheid, is een radicalisering welhaast
onvermijdelijk. In Griekenland dreigt het gevaar dat de oude, diepe
tegenstelling tussen links en rechts, die teruggaat op politieke
ontwikkelingen tijdens en net na de Eerste Wereldoorlog, zich
verscherpt tot die tussen nazi's en fanatiek links. In de opkomst van
de nazi's en in het blinde verzet van de linkse vakbonden tegen
iedere vorm van economische hervorming, klinken echo's uit de
burgeroorlog door. Als dat zich doorzet is het wachten op een nieuw
begin van de politieke moorden waarvan de moderne Griekse
geschiedenis doortrokken is. Gaan we het beleven dat de
Lambrakisstraat*, om de hoek bij mij in Thessaloniki, omgedoopt wordt
in de Pattakosstraat, naar een van de leiders van het kolonelsbewind,
of in de Zachariadisstraat, naar de leider van de communisten in de
burgeroorlog? Het klinkt onwaarschijnlijk, maar minder
onwaarschijnlijk dan drie jaar geleden.
De
democratie zoals wij die voorstaan, heeft in Griekenland in feite pas
een kans gekregen na de val van het kolonelsbewind. Om deze prille
democratische ontwikkeling een kans te geven, werd Athene in 1981
toegelaten tot de EG (wat nu de EU is). Door zijn afwijkende
culturele en politieke geschiedenis, is Griekenland in de Europese
familie altijd een buitenbeentje gebleven. Vaak een dwarsliggend
buitenbeentje, maar evenzeer een waardevol lid, dat Europa, misschien
iets minder in moderne tijden, maar zeker in vroegere fasen van de
geschiedenis, veel geestelijke en culturele rijkdom heeft geschonken.
Toch twee Nobelprijswinnaars voor literatuur in de 20e eeuw. Daar
kunnen we in Nederland een voorbeeld aan nemen. De Griekse plagerij
van 'toen wij al marmeren beelden en paleizen maakten, zaten jullie
nog in de bomen noten te eten,' mag dan sterk overtrokken zijn, feit
is dat de Europese beschaving veel aan de Grieken te danken heeft.
Om
Griekenland te begrijpen moet je kennis hebben van en inzicht in de
moderne geschiedenis van het land, vanaf de onafhankelijkheidsstrijd,
begin 19e eeuw. Steeds weer blijkt dat het de Europese politici daar
aan ontbreekt. Ze behandelen Griekenland als het achterlijke
broertje, dat ook nog eens ADHD heeft, en met de bullepees in het
gareel moet worden gedreven. Zo'n behandeling krenkt ieder volk tot
op het bot. Vrijwel geen enkele Europese politicus beseft, of wil
beseffen, dat de Grieken vanaf het allereerste begin van de noodhulp
nooit aan de onmogelijke eisen van EU en IMF hebben kunnen voldoen.
Eisen die, door velen voorspeld en uitgekomen, de ineenstorting van
de economie en daaruit volgende maatschappelijke implosie, evident
zouden versnellen. Economen zijn het zelden met elkaar eens, maar het
merendeel hierover wel. In deze context is het immoreel de Grieken er
van te beschuldigen dat zij 'onvoldoende hun best doen,' en 'niet
leveren,' om over de talloze beledigende, valse en onjuiste
stereotypen, die veel Europese media gretig verspreiden, niet te
spreken.
Nog steeds
is Griekenland een paradijselijk oord om te bezoeken, als je de
'no-go areas' in Athene maar mijdt. Dat kan echter in een ommezien
veranderen als EU en IMF vasthouden aan hun verwoestende en
contraproductieve eisen. Niemand kan de toekomst voorspellen en wie
weet geven de Grieken blijk van een onmenselijke zelfbeheersing, maar
er kan evengoed een tweede Syriƫ ontstaan, nu op de Balkan, binnen
de EU en dan gaat het veel meer dan geld kosten. Ik huiver bij de
wetenschap dat het bijna te laat is, tenzij de Europese familie een
werkelijke helpende hand biedt, waaruit eindelijk iets van
solidariteit blijkt met het lijden van de miljoenen gewone Grieken
die evenmin schuld aan de crisis hebben als onze man of vrouw uit de
straat. Geloof me, het is vijftig seconden voor twaalf.
©Kees
Klok
*Een
links politicus, in 1963 door een aanhanger van ultra-rechts in
Thessaloniki vermoord.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten